AVRUPA

AB ve NATO, ‘askeri Schengen’ sistemini nihayete erdiremedi

Yayınlanma

NATO’nun Hazır Müşterek Lojistik Destek Grubu Komutanı Alexander Sollfrank, Reuters haber ajansına verdiği mülakatta Avrupa Birliği (AB) ve NATO’nun altı yıl önce duyurduğu, Avrupa’da askeri Schengen olarak adlandırılan ve tüm Avrupa ülkelerinde askeri kargoların taşınması için tek tip standartlar oluşturacak sistemi kurmakta başarısız olduğunu belirtti.

Projenin uygulamasında gerçek bir ilerleme kaydedilemediğini kaydeden Sollfrank, AB’nin büyük kısmında serbest dolaşıma izin veren siyasi Schengen bölgesine benzer şekilde, askeri malların Avrupa’da serbestçe dolaşabileceği bir ‘askeri Schengen’ uygulamaya önem verdiklerini ifade etti.

Sollfrank, “Zamanımız yok. Barış zamanında yapmayacağımız şeyleri bir kriz ya da savaş durumunda düzeltemeyiz,” ifadelerini kullandı.

Ukrayna’da gerilimin tırmanması bağlamında yaşanacakların önüne geçmek zorunda olduklarını vurgulayan Sollfrank, “NATO ülkelerinin kolektif savunmasını düzenleyen Washington Antlaşması’nın 5. Maddesi yürürlüğe girmeden önce savaş ortamını hazırlamalıyız,” diye konuştu.

Söz konusu sistemin, birliklerin ve ağır teçhizatın AB içinde, özellikle de ABD ve Kanada’dan takviye kuvvetlerin gelebileceği Atlantik kıyısındaki limanlardan doğuya, Rusya ve Belarus sınırlarına doğru hızlı ve bürokratik engellere yakılmayacak şekilde hareket etmesini öngörüyordu.

Ajans, Rusya ile bir savaş yaşanması halinde bunun ciddi gecikmelere neden olabileceğini anımsattı.

AB ve NATO, sistemi 2017 sonbaharında tasarlamaya başladı. Bu girişim, ilk olarak Baltık ülkeleri tarafından önerilmiş ve dönemin AB Dış İlişkiler ve Güvenlik Politikaları Yüksek Temsilcisi Federica Mogherini tarafından aktif olarak desteklenmişti.

Sistemin oluşturulması, aynı yıl kurulan AB’nin Kalıcı Yapılandırılmış Askeri Ortaklık (PESCO) programının ana hedefiydi ve programın temel unsurlarından biri, karayolları, demiryolları, köprüler, tüneller, limanlar ve havaalanları dahil olmak üzere Avrupa ulaşım altyapısını genişletme ve güçlendirme projeleriydi; böylece mümkün olduğunca çok sayıda otoyol ağır ve büyük askeri teçhizatın taşınması için kullanılabilecekti.

Girişim NATO tarafından aktif olarak desteklenmiş ve PESCO programının başlatılmasıyla birlikte NATO ile AB arasındaki etkileşim kayda değer ölçüde yoğunlaşmıştı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version