ABD’de United Steelworkers (USW) sendikası salı günü Başkan Joe Biden’dan Çin’in gemi inşa ve deniz lojistiği sektörlerindeki ‘haksız ekonomik uygulamalarına’ ilişkin bir soruşturma açmasını istedi.
Konuyla ilgili bilgi sahibi olan kişilere göre USW ve diğer sendikalar ABD Ticaret Temsilciliğine (USTR) bir dilekçe sunarak Çin’in küresel gemi inşasına hakim olmasına yardımcı olduğu iddia edilen ‘ayrımcı uygulamaları’ özetledi.
Financial Times’ta yer alan habere göre dilekçe, eski başkan Donald Trump’ın 2018’de Pekin ile ticaret savaşı başlattığında Çin’den ithal edilen mallara gümrük vergisi uygulanmasını haklı göstermek için kullandığı 1974 tarihli Ticaret Yasasının 301. Bölümü uyarınca yapıldı.
Yönetimin soruşturma açarak karşılık verip vermeyeceğine karar vermek için 45 günü var. USTR halihazırda Trump dönemi gümrük vergilerinin yeniden yapılandırılıp yapılandırılmayacağını ve nasıl yapılandırılacağını belirlemek üzere bir inceleme yürütüyor.
Beyaz Saray, ilk olarak FT tarafından bildirilen başvurudan önce yorum yapmadı. Başvurunun ardından ABD Ticaret Temsilcisi Katherine Tai davayı incelemeyi ‘dört gözle beklediğini’ söyledi.
Tai, “[Çin Halk Cumhuriyeti’nin] çelik, alüminyum, güneş enerjisi, piller ve kritik mineraller gibi birçok sektörde bağımlılıklar ve kırılganlıklar yarattığını, Amerikalı işçilere ve işletmelere zarar verdiğini ve tedarik zincirlerimiz için gerçek riskler yarattığını gördük. Bu dilekçeyi ayrıntılı olarak incelemeyi sabırsızlıkla bekliyorum,” dedi.
Sendikalar dilekçeyi vermeden önce konuşan USW Başkanı David McCall FT’ye, “Amerika Birleşik Devletleri bir zamanlar ticari gemi inşa sektöründe liderdi, fakat son yirmi yılda Çin Komünist Partisi, gemi inşasına büyük yatırımlar yaparak ve yağmacı ticaret uygulamalarına girişerek küresel ticaretin tüm yelpazesine hakim olmak için kapsamlı bir strateji yürürlüğe koydu,” açıklamasını yaptı.
Sendika, Biden yönetimiyle yerel tedarik zincirlerini yeniden büyütmek için çalışmaktan ‘gurur duyduğunu’ ve şimdi ‘ticari gemi inşa endüstrimizi canlandırarak hem ihtiyaç duyulan malların istikrarlı bir şekilde tedarik edilmesini sağlamak hem de iyi, toplumu destekleyen işler yaratmak’ istediğini sözlerine ekledi.
Amerikan çelik endüstrisi, Japon Nippon Steel’in merkezi Pittsburgh’da bulunan US Steel’i 14,9 milyar dolara satın almasının ardından 2024 başkanlık seçimlerinde siyasi bir konu haline geldi. USW de Nippon Steel anlaşmasına karşı çıkıyor.
USW’nin dilekçesinde Çinli gemi yapımcılarının, devlet bankası kredilerinden vergi indirimlerine kadar uzanan ayrıcalıklı finansman da dahil olmak üzere korumacı hükümet politikalarından faydalandığı iddia edilecek.
Dava hakkında bilgi sahibi olan bir kişi, USW’nin ABD gemi inşasının yeniden canlandırılmasına yardımcı olacak bir fon oluşturmak için Çin yapımı gemilere liman ücreti uygulanması da dahil olmak üzere yardım tedbirleri önereceğini söyledi.
Dilekçede ayrıca, eleştirmenlerin ABD için ‘ulusal güvenlik’ riski oluşturduğunu söylediği, küresel tedarik zinciri lojistiği hakkında veri sağlayan Çinli bir yazılım platformu olan Logink hakkındaki endişeler de dile getirilecek.
Dava hakkında bilgi sahibi olan kişi, “ABD askeri kargosunun yüzde doksanı ticari gemilerle seyahat ediyor ve ÇKP bu malların yerini ve varış noktasını biliyor. Logink, ÇKP’nin ulusal hakimiyet ve güce yönelik genel stratejisinin bir parçasıdır,” iddiasında bulundu.
ABD Ulaştırma Bakanlığı geçtiğimiz günlerde Çin’in Logink’in kritik liman altyapısında kullanımını kolaylaştıran veri standartlarını zorladığını ve büyük olasılıkla Pekin’e ‘hassas lojistik verilerine’ erişme veya bunları toplama olanağı sağladığını ileri sürdü.