Rusya

ABD, Rusya ile ilişkileri normalleştirme görüşmelerini dondurdu

Yayınlanma

ABD ile Rusya arasında ikili ilişkilerin normelleştirilmesine yönelik diyalog durdu. Altı aydır yeni bir görüşme planlanmazken, ABD’nin Rusya’nın Ukrayna’daki talepleri sonrası yeni yaptırımlar uygulaması ve planlanan liderler zirvesini iptal etmesi süreci askıya aldı.

ABD ile Rusya arasında, ikili ilişkilerdeki “rahatsız edici unsurların” giderilmesini amaçlayan diyalog durdu.

İzvestiya gazetesine konuşan ABD’nin Rusya’daki diplomatik temsilciliği, Moskova ve Washington’daki büyükelçiliklerin tam kapasiteyle yeniden faaliyete geçmesine yönelik yeni bir müzakere turunun halihazırda planlanmadığını bildirdi.

Müzakere süreci altı aydır askıda

İki ülke arasında “rahatsızlık unsurlarına” ilişkin ikinci ve son istişare turu, altı aydan uzun bir süre önce, 10 Nisan’da İstanbul’da yapılmıştı. O tarihten sonra üçüncü bir görüşme için gün belirlenmedi.

Rusya’nın Washington Büyükelçisi Aleksandr Darçiyev, haziran ayında yeni turun “yakın zamanda” yapılacağını söylemiş, ancak Rusya Dışişleri Bakanlığı daha sonra görüşmelerin ABD’nin girişimiyle iptal edildiğini duyurmuştu.

Müzakerelerin ekim sonu ile kasım başı arasında yapılması planlansa da taraflar bugüne kadar bir mutabakata varamadı.

Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, ABD ile diyaloğun sürdüğünü ancak “istenildiği kadar hızlı ilerlemediğini” belirtti.

Lavrov, yeni görüşmenin nerede ve ne zaman yapılabileceğine dair de bilgi veremeyeceğini söyledi.

Diyaloğun merkezinde Ukrayna var

Rusya Bilimler Akademisi Avrupa Entegrasyonu Araştırmaları Bölümü kıdemli araştırmacısı Pavel Şarikov, diplomatik faaliyetlerin yeniden başlatılması, Rusya’nın ABD’deki mülklerinin iadesi ve hava ulaşımının tesisi gibi konuları içeren istişarelerin, Moskova ile Kiev arasındaki sonuçsuz kalan müzakerelerle paralel yürütüldüğünü hatırlattı.

Şarikov, “Rusya-ABD diyaloğunun şu anda yüzde 99’u Ukrayna etrafında dönüyor. Üstelik Moskova’da şu anda ABD büyükelçisi bile bulunmuyor; bu nedenle tüm temaslar doğrudan Beyaz Saray yönetimiyle yürütülüyor” diye konuştu.

Trump zirveyi iptal etti, Lavrov gözden düştü

ABD Başkanı Donald Trump, ekim sonunda Rusya’ya yönelik tutumunu keskin bir şekilde değiştirdi.

Trump, Budapeşte’de Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’le yapmayı planladığı görüşmeyi iptal ederken, ülkenin en büyük iki petrol şirketi Rosneft ve Lukoil’e yaptırım uyguladı.

Reuters’a konuşan kaynaklar, bu kararın arkasında Kremlin’in Ukrayna’daki savaşın sona ermesi için öne sürdüğü “maksimalist taleplerin” etkili olduğunu belirtti.

Söz konusu taleplerin, Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov tarafından ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio’yla yapılan görüşmede iletildiği kaydedildi.

Öte yandan Kommersant gazetesinin haberine göre Lavrov, kasım ayı başında yapılan Rusya Güvenlik Konseyi’nin kritik toplantısına katılmadı.

Lavrov ayrıca, G20 Zirvesi’nde Rusya heyetine başkanlık etme görevini de kaybetti. Bu yılki heyete Devlet Başkanlığı İdaresi Başkan Yardımcısı Maksim Oreşkin liderlik edecek.

‘Görüşmeler askıya alınmış durumda’

Yüksek Ekonomi Okulu Askeri Ekonomi ve Strateji Enstitüsü Başkan Yardımcısı ve Rusya Uluslararası İlişkiler Konseyi uzmanı Georgiy Asatryan, “Rusya ile ABD arasındaki müzakereler şu anda açıkça askıya alınmış durumda. Tarafların tutumları ciddi şekilde farklılaştı” değerlendirmesini yaptı.

Asatryan, buna rağmen yakın gelecekte güvenlik ve nükleer silahlar konularında diyaloğun yeniden başlayabileceğini öngördü.

Çok Okunanlar

Exit mobile version