Maine’den Teksas’a kadar uzanan 14 büyük limanda çalışan binlerce sendikalı liman işçisi, yeni bir iş sözleşmesi üzerinde anlaşmaya varılamaması üzerine salı günü gece yarısından sonra greve gitti.
1977’den bu yana Doğu Yakası’nda yapılan ilk liman grevini örgütleyen Uluslararası Liman İşçileri Birliği (ILA) salı günü erken saatlerde Facebook’ta yaptığı açıklamada, işçilerin “Atlantik ve Körfez Kıyılarındaki sahil tesislerinde grev hatları oluşturmaya başlamasıyla” salı günü saat 12:01’de limanları “kapattığını” belirtti.
Sendika, Birleşik Devletler Denizcilik İttifakı’nın (USMX) pazartesi günü yaptığı son teklifi reddettiğini ve “neredeyse 50 yıl sonra ilk ILA kıyı boyu grevine zemin hazırladığını” söyledi.
Sendika Başkanı Harold Daggett, “USMX, yabancı sahipli Okyanus Taşıyıcılarının Amerika Birleşik Devletleri limanlarında milyar dolarlık kârlar elde etmesine olan inancından vazgeçmeyip onlara servet kazandıran emeği gerçekleştiren Amerikalı ILA uzun kıyı işçilerine tazminat ödememeye karar verdiğinde bu grevi başlattı,” dedi.
Daggett, ILA üyelerinin hak ettiği ücretleri ve otomasyona karşı korumaları elde etmek için “gerektiği kadar uzun süre mücadele etmeye, ne kadar zaman gerekiyorsa grevde kalmaya” hazır olduklarını da ekledi.
USMX, pazartesi akşamı internet üzerinden yaptığı açıklamada, grev eylemi öncesinde “ücretlerle ilgili karşı teklifleri ele aldıklarını” söyledi.
Açıklamada, “Teklifimiz ücretleri yaklaşık yüzde 50 oranında artıracak, çalışanların emeklilik planlarına işveren katkılarını üç katına çıkaracak, sağlık hizmeti seçeneklerimizi güçlendirecek ve otomasyon ve yarı otomasyonla ilgili mevcut dili koruyacaktır,” denildi.
Grev Başkan Joe Biden’ı zor durumda bırakmış görünüyor. Başkan, 1947 tarihli Taft-Hartley yasası uyarınca, bir grevi önlemek ya da sona erdirmek için müdahale etme ve 80 günlük bir soğuma süresi uygulama yetkisine sahip.
Fakat bu, “tarihteki en emek yanlısı” başkan olduğunu iddia eden bir Biden’ın sendikalar ve savunucularından ciddi bir tepki almadan yapabileceği türden bir hamle değil.
Pazartesi günü öğleden sonra ABD Ticaret Odası, Başkana grevi durdurmak için müdahale etmesi çağrısında bulundu.
Bir Beyaz Saray yetkilisi pazartesi günü geç saatlerde yaptığı açıklamada, aralarında özel kalem müdürü Jeff Zients, Çalışma Bakanı Julie Su ve ekonomi danışmanı Lael Brainard’ın da bulunduğu yönetim yetkililerinin müzakerelerin ilerlemesi için her iki tarafla da düzenli olarak iletişim halinde olduklarını söyledi.
Beyaz Saray daha önce demiryolu işçileri söz konusu olduğunda, tatil öncesinde işçilerin greve gitmesini engellemiş ve işçi camiasının tepkisiyle karşılaşmıştı.
JPMorgan, bir grevin ekonomiye günlük maliyetinin 3,8-4,5 milyar dolar olacağını tahmin ediyor. Conference Board ise biraz daha muhafazakâr bir yaklaşımla bir haftalık grevin ekonomiye maliyetini 3,7 milyar dolar olarak hesaplıyor.
Grev yaklaşık 45.000 işçiyi kapsayacak, ancak depolama ve taşımacılık da dahil olmak üzere diğer işler üzerinde de dalgalanma etkisi yaratacak.
Oxford Economics, 105.000 kadar çalışanın daha geçici olarak işsiz kalabileceğini tahmin ediyor.