AMERİKA

ABD’li otomobil işçileri Detroit grevlerini genişletmekle tehdit etti

Yayınlanma

Birleşik Otomobil İşçileri (UAW), sendikanın ücret konusundaki anlaşmazlığında pazarlık masasında “ciddi bir ilerleme” olmadığı takdirde cuma günü Detroitli otomobil üreticilerine karşı grevlerini genişletmeyi planladıklarını söyledi.

Financial Times’ın haberine göre, UAW Başkanı Shawn Fain pazartesi günü yaptığı açıklamada, müzakerelerdeki gecikmelerden otomobil üreticilerinin sorumlu olduğunu ve sendikanın “onlar bu işi sürüncemede bırakırken” seyirci kalmayacağını söyledi.

Fain, “Beklemiyoruz ve oyalanmıyoruz,” dedi.

UAW işçileri tarihlerinde ilk kez üç otomobil üreticisinin fabrikalarında aynı anda greve gitmiş oldu.

Bu hareket ise, geçtiğimiz cuma günü greve giden Ford, General Motors ve Stellantis tarafından işletilen üç fabrikadaki 13.000 işçinin ötesinde endüstriyel eylemi daha da genişletecektir.

UAW, üç şirkette çalışan yaklaşık 150.000 üyesi için daha yüksek ücret talep ediyor. Kampanya, sendikanın 35.000 kişinin işine mal olabileceğini tahmin ettiği temiz enerji ve elektrikli araçlara geçiş süreçinde işçileri korumaya yönelik daha geniş kapsamlı bir mücadelenin parçası.

Ford da Kanada’da grev ile karşı karşıya

ABD’deki tırmanma tehdidi, Ford’un Kanada’da da bir grev olasılığıyla karşı karşıya kaldığı ve 5.700 işçinin pazartesi gece yarısı sözleşmeleri sona erdiğinde şirketin Kanada’daki fabrikalarını terk etme tehdidinde bulunduğu sırada geldi.

Kanada’daki üç büyük otomobil üreticisinde çalışan yaklaşık 18.000 işçiyi temsil eden Unifor sendikasının başkanı Lana Payne, Ford ile yapılan görüşmelerin “yapıcı” geçtiğini ancak emeklilik ve ücret artışı gibi öncelikler konusunda yeterli ilerleme sağlanamadığını söyledi.

Görüşmelerin 24 saat daha uzatıldığını belirten sendika, “[gece yarısından] dakikalar önce işverenden önemli bir teklif aldıklarını ve pazarlıkların gece boyunca devam ettiğini” ekledi.

Üyelerine “greve hazır olmalarını” tavsiye etti.

Unifor’un üyeleri parça fabrikaları, crossover Edge ve lüks spor araç Lincoln Nautilus’u üreten Ford Ontario montaj fabrikası ve ABD ile Kanada’yı ayıran Detroit Nehri’nin hemen ötesinde bulunan, Mustang ve şirketin en çok satan F serisi kamyonları için motor üreten iki fabrika arasında dağılmış durumda.

“Bu iş olabildiğince ciddi,” diyen Payne, “Bizimki Ford Kuzey Amerika’da küçük ama son derece önemli bir ayak izi ve bu bizim kaldıracımız ve bunu kullanacağız” diye ekledi.

Ford yorum talebine hemen yanıt vermedi.

Aynı anda üç otomobil üreticisini birden karşısına alan UAW’nin aksine Unifor, Kuzey Amerika otomobil endüstrisinde pazarlık için daha geleneksel bir yaklaşım benimsedi. Unifor ilk hedef olarak Ford’u seçti ve onunla bir sözleşmeye vardıktan sonra GM ve Stellantis ile benzer sözleşmeleri güvence altına almaya çalışmayı planlıyor.

Payne, geçen ay sendika Ford ile pazarlığa başladığında üyelerin beklentilerinin “yüksek” olduğunu söyledi. Sendika emekli maaşlarının korunmasını, ücretlerde “önemli” artışlar yapılmasını ve Kanada’daki fabrikalara daha fazla yatırım yapılmasını istiyor.

Geçen ay gazetecilere verdiği demeçte “Kârlar artıyor, hayat pahalılığı da öyle,” dedi ve ekledi: “İşçiler, taleplerinin karşılanması için mücadele etmeye ve gerekirse greve gitmeye hazır olduklarını defalarca gösterdiler. İçinde bulunduğumuz an budur. Ve hiç kimse, ama hiç kimse bunu hafife almamalıdır.”

Tesla, örgütlenmeye çalışan işçileri işten çıkarmıştı

Sendika ayrıca, UAW’nin de paylaştığı bir endişe olarak, sektör elektrikli araçlara geçerken işçiler için şirket desteği talep ediyor.

Elektrikli araç satışlarında lider olan Tesla, ABD’deki tesislerinde örgütlenmeye çalışan işçileri işten çıkardı. Detroitli otomobil üreticilerinin üreteceği elektrikli araç bataryaları, sendikasız işçi çalıştıran Güney Koreli üreticilerle yapılan ortak girişimlerden geliyor.

Payne, “Elektrikli araç ve onla ile ilgili her işin iyi bir sendika işi olmasında ısrar ediyoruz,” dedi ve ekledi: “Bugün otomobil işçilerinin sahip olduğu haklara ve istihdam koşullarına sahibiz.”

Çok Okunanlar

Exit mobile version