Apple, bir yıllık gelir düşüşünün ardından perşembe günü aralık çeyreğinde büyümeye geri döndüğünü bildirdi.
ABD’li teknoloji devinin ekim-aralık dönemindeki geliri, iPhone üreticisinin artan rekabet nedeniyle satışlarının düştüğü Çin hariç tüm bölgelerde artış gösterdi.
Apple’ın geliri 30 Aralık’ta sona eren üç aylık dönemde yıllık %2,1 artışla 119,6 milyar dolara yükseldi. iPhone’un satışları da %6 artışla 69,7 milyar dolara ulaştı.
Anakara, Hong Kong ve Tayvan’ı kapsayan ve son yıllarda Apple için ana büyüme motoru olan Çin, yıllık %12,9 düşüşle 20,8 milyar dolara gerileyerek bu çeyrekte geliri azalan tek bölge oldu.
Apple CEO’su Tim Cook bir kazanç çağrısında Çin’deki iPhone satışlarının sabit kur bazında “orta tek haneli” düşüş gösterdiğini söyledi.
Cook, “30 yıldır Çin’deyiz,” dedi ve ekledi: “Uzun vadede Çin konusunda çok iyimserim.”
Kazanç raporu, Apple hisselerinin genişletilmiş işlemlerde %3’ün üzerinde düşmesine neden oldu.
Yerli markaların rekabetiyle karşı karşıya
Apple, Çin’de Huawei Technologies ve diğer yerli markaların artan rekabetiyle karşı karşıya kalırken, genel akıllı telefon pazarı ekonomik baskı nedeniyle daralıyor.
Counterpoint Research’e göre, Çin’deki iPhone satışları ekim-aralık çeyreğinde yıllık bazda %9 düşerken, Huawei’nin satışları %71,1 arttı. Tüm 2023 yılı için Çin’deki genel akıllı telefon satışları %1,4 düştü.
Çin satışlarındaki durgunluğun ortasında Apple ve büyük online perakendeciler, tatil alışveriş sezonunda talebi artırma umuduyla Ay Yeni Yılı öncesinde iPhone’larda indirimler sunmaya başladı.
Bu çeyrekte Apple’ın bölgeleri arasında yıllık bazda en hızlı gelir artışı %15 ile 7,8 milyar dolar ile Japonya’da kaydedildi. Asya-Pasifik bölgesinin geri kalanı ise %6,6’lık bir artışla tüm zamanların en yüksek seviyesi olan 10,2 milyar dolara ulaştı.
Mali İşler Müdürü Luca Maestri kazanç çağrısında, şirketin bu dönemde Güney Kore’de tüm zamanların satış rekorunu kırdığını, Hindistan ve Endonezya’da ise aralık çeyreği rekorlarını kırdığını söyledi.
Amerika kıtası %2,3’lük bir gelir artışıyla 50,4 milyar dolara ulaşırken, Avrupa %9,8’lik bir artışla 30,4 milyar dolara yükseldi.
iPhone dışı yeni arayışlar
Aralık çeyreği, tatil sezonu ve yeni iPhone sürümleri sayesinde Apple için genellikle güçlü bir satış dönemi olarak geçiyor. Geçtiğimiz yıl eylül ayında iPhone 15 serisinin lansmanı yapılmıştı.
Kazanç açıklaması, Apple’ın iPhone’a olan bağımlılığını azaltmaya çalıştığı ve yeni gelir akışları aradığı için merakla beklenen Vision Pro karma gerçeklik başlığını resmi olarak piyasaya sürmesinden bir gün önce geldi.
Cook, perşembe günkü kazanç çağrısında Vision Pro için “Kullanıcılar ve geliştiriciler için başka hiçbir cihazda mümkün olmayan inanılmaz deneyimlerin kilidini açacak” dedi.