Avrupa

Berlin’de toplu taşıma grevleri

Yayınlanma

Berlin Toplu Taşıma İşletmesi (BVG), Verdi sendikasının grevleri nedeniyle yolculara tazminat ödemeyeceğini açıkladı. BVG, tazminat ödemesinin getireceği idari yükün çok fazla olacağını ve maliyetin yüksekliğini gerekçe gösterdi. Sendika ile toplu sözleşme görüşmelerinin devam ettiği ve anlaşmaya varılması halinde yolcuların daha fazla mağduriyet yaşamayacağı belirtildi.

Almanya’da Berlin Toplu Taşıma İşletmesi’nde (BVG) üç uyarı grevi yaşandı ve yolcular, Verdi sendikasının eylemleriyle hazırlıksız yakalandı.

Metro, tramvay ve otobüslerin yeniden durup durmayacağı belirsizliğini korurken, BVG’nin yolculara tazminat ödemeyeceği kesinleşti. BVG, salı günü yaptığı açıklamayla bu durumu netleştirdi.

Berlin Yolcu Derneği IGEB’nin sözcüsü Christian Linow, geçtiğimiz hafta yaptığı açıklamada, “Bu grevin uzunluğu göz önüne alındığında, BVG’nin iyi niyet göstergesi olarak yolculara tazminat ödemeyi düşünmesi gerekiyor,” dedi.

Devam eden ücret anlaşmazlığı nedeniyle yapılan üçüncü uyarı grevi, perşembe sabahından cumartesi sabahına kadar sürdü ve Berlin toplu taşımasının büyük bir bölümünü 48 saat boyunca felç etti. Bu süre, ilk iki grevin iki katı uzunluğundaydı.

BVG, tazminat talebinin farkında ve bu talep ilk kez dile getirilmiyor. Ancak şirket, bu talebi karşılayamayacağını belirterek anlayış bekliyor.

BVG’nin yaklaşık 1,2 milyon abonesi bulunuyor; bu aboneler arasında Berlinli tüm öğrencilerin ücretsiz olarak kullandığı öğrenci biletlerinden, aylık 58 avroya satılan Almanya biletine kadar çeşitli abonelikler yer alıyor.

Berliner Zeitung‘un haberine göre BVG, salı günü yaptığı açıklamada, bu kadar çok sayıda müşteriye tazminat hesaplamanın ve ödemenin, satış ve diğer departmanlardaki çalışanları aylarca yoğun bir şekilde meşgul edeceğini belirtti.

İdari yükün çok fazla olacağına dikkat çekilirken, bir sonraki uyarı grevinin de iki gün sürmesi hâlinde, tazminat tutarlarının çoğu zaman birkaç sent veya düşük tek haneli avro aralığında olacağı vurgulandı.

BVG, müşterilerinin, örneğin ICE biletleri için üç haneli avro miktarlarında ödeme yapan Alman Demiryolları’nın (Deutsche Bahn) uzun mesafe yolcularından farklı bir durumda olduğunu belirtti.

Şirket, toplu sözleşme görüşmelerinin sonuçsuz kalması hâlinde daimi müşterileri için bir şeyler düşünebileceğini belirtse de, henüz o noktaya gelinmediği ifade edildi.

BVG, Verdi ile yapılan toplu sözleşme görüşmelerinde en kısa sürede iyi bir çözüme ulaşmak istediğini vurguladı. Eğer bu başarılırsa, her gün ortalama 3 milyondan fazla yolculuk için otobüs ve trenleri kullanan müşteriler, öngörülebilir bir gelecekte daha fazla rahatsızlık yaşamayacak.

Toplu sözleşme görüşmelerinin dördüncü turu, bu çarşamba sabahı BVG’nin Mitte’deki Trias binasında başladı. Personel Direktörü Jenny Zeller-Grothe, salı günü yaptığı açıklamada, şirket olarak sendika ile her iki tarafın da kabul edebileceği bir toplu sözleşme imzalamaya istekli olduklarını vurguladı.

Zeller-Grothe, “Hepimizin gerçekçi olması gerekiyor,” dedi. BVG, sendikadan çerçeve koşullarını ve imkânlarını göz önünde bulundurmasını istedi. Yaklaşık 16 bin 600 çalışanı kapsayan yeni ücret toplu sözleşmesi, şirketi mali açıdan zor durumda bırakmamalı.

Zeller-Grothe, “Müzakere, uzlaşma olmadan olmaz. Verdi de adım atmalı,” uyarısında bulundu.

Sendika, Berlin’in aylık 2807 avro brüt başlangıç maaşıyla (ek ödemeler hariç) federal eyaletler sıralamasında son sırada yer aldığını belirtiyor.

Hamburg ise 3329 avro ile ilk sırada bulunuyor. Fakat Zeller-Grothe, Berlin’deki haftalık çalışma süresinin 37,5 saat olduğunu, diğer yerlerde ise 39 saat çalışıldığını vurguladı.

Zeller-Grothe, “Mevcut teklifimizle ülke çapında en üst gruba yaklaşıyoruz,” dedi. 39 saate göre hesaplandığında Berlin, 3153 avro ile altıncı sırada yer alırken, çalışma süresi dikkate alınmadığında sekizinci sırada (3032 avro) yer alıyor.

BVG Yönetim Kurulu, bu yıl aylık ücretlere sabit 225 avro zam yapılmasını öneriyor. Önümüzdeki üç yıl içinde ücretler her yıl yüzde 2,5 oranında artırılacak.

Yılbaşı ikramiyesi de yıllık 100 avro artırılacak. Ayrıca, sürüş hizmeti ve vardiya ikramiyesi de artırılacak. Sonuç olarak, ödeme süresi boyunca toplamda yüzde 17,6, sürüş personelinde ise yüzde 19,2 oranında iyileşme sağlanacak.

Yeni toplu sözleşmenin dört yıl geçerli olması ve 2025 başından 2028 sonuna kadar geriye dönük olarak uygulanması planlanıyor.

Şirket, ek yükü hafifletebilmek için uzun bir sürenin gerekli olduğunu belirtiyor. Edinilen bilgilere göre, yıllık personel maliyetleri 110 milyon avro artacak.

Çok Okunanlar

Exit mobile version