Çekya ve İtalya bu haftaki Avrupa Konseyi zirvesinde güçlerini birleştirerek önümüzdeki yıl emisyon hedeflerini tutturamayan Avrupalı otomobil üreticilerine uygulanacak cezaların ertelenmesi çağrısında bulunacak.
Çekya Ulaştırma Bakanı Martin Kupka pazar günü CNN’e yaptığı açıklamada, AB genelinde elektrikli araçlara yönelik talepte son dönemde yaşanan düşüşün, otomobil üreticilerinin 2025 yılına kadar emisyonlarda gerekli olan %15’lik azaltımı karşılamalarını giderek zorlaştıracağı endişesini dile getirdi.
Kupka, “Hedefi tutturamazlar çünkü Avrupa Birliği genelinde elektrikli araçlara olan ilgi azaldı,” dedi.
Bu hedeflere ulaşmak için Avrupalı otomobil üreticilerinin, 2035 yılına kadar emisyonlarda %100 azalma hedefleyen AB düzenlemeleri doğrultusunda filolarındaki elektrikli araç oranını artırmaları gerekiyor. Fakat pazardaki son eğilimler elektrikli araç satışlarının azaldığını gösteriyor ve bu da üreticiler ve politika yapıcılar arasında endişeye yol açıyor.
Kupka ayrıca Çekya’nın iki hafta önce ertelemeyi resmen önerdiğini ve kısa bir süre sonra İtalya’nın da buna katıldığını belirtti. Elektrikli araçların güçlü bir destekçisi olan Alman Ekonomi Bakanı Robert Habeck’in (Yeşiller) cezaların geçici olarak askıya alınmasının sektöre fayda sağlayacağını kabul etmesiyle Almanya da desteğini açıkladı.
Kupka, üreticileri kotaları karşılayamadıkları için ceza ödemeye zorlamanın elektrikli araç teknolojisine daha fazla yatırım için mevcut fonları azaltacağını ve bunun da uzun vadede sektörün ilerlemesini engelleyebileceğini vurguladı.
Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) de EV pazar payındaki mevcut düşüş eğiliminin otomotiv endüstrisi için önemli zorluklara işaret ettiği uyarısında bulundu.
ACEA, AB kurumlarını otomobil üreticilerinin ceza yükü olmadan hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olacak rahatlatıcı tedbirler almaya çağırdı.
Bu arada, Transport & Environment (T&E), bataryalı elektrikli araçların pazar payının, büyük ölçüde düşen fiyatların elektrikli otomobilleri daha uygun fiyatlı hale getirmesi nedeniyle 2025 yılına kadar %20-24’e ulaşabileceğini öngörüyor.
Fakat grup, pazardaki mevcut ilgi düşüşünün, ek endüstri desteği olmadan bu tahminleri karşılama çabalarını zorlaştırabileceği konusunda da uyarıyor.
Kupka ayrıca Çekya’nın 2035 yılı için belirlenen içten yanmalı motorların AB çapında yasaklanmasının ertelenmesine ilişkin bir tartışma başlatmak istediğini belirtti.
AB zaman çizelgesi bu politikanın 2026 yılında gözden geçirilmesini öngörürken Çekya, politikanın piyasa gerçeklerine uyarlanabilir kalmasını sağlamak için muhtemelen önümüzdeki yıl gibi erken bir tarihte tartışılmasını talep ediyor. Kupka, Çek Cumhuriyeti’nin bu tartışmayı ilerletmek için diğer üye ülkelerden yeterli desteği alıp almadığını belirtmedi.