Ülkenin önde gelen havacılık fuarının ilk gününde, Çin’in en büyük uçak üreticisi Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), Air China’yı C929 geniş gövdeli uçağının ilk müşterisi olarak duyurdu.
Salı günü Zhuhai’deki Çin Uluslararası Havacılık ve Uzay Fuarı’nda sonuçlandırılan anlaşma, Pekin’in iki Batılı üreticinin – Airbus ve Boeing – hakim olduğu bir sektöre girme ve uzun mesafeli uluslararası uçuşlara kendi uçaklarını gönderme arayışında bir kilometre taşı oldu.
Henüz uçuşa elverişlilik sertifikası almayan ya da prototipi görücüye çıkmayan geniş gövdeli uçak, uçuş mesafesi açısından Airbus 350 ve Boeing 787 aileleriyle rekabet etmek üzere inşa ediliyor.
COMAC, C929’un Pekin’den New York’a olan mesafeden daha uzun olan 12.000 km’ye (7.456 mil) kadar uçabilmesini bekliyor ve müşterilere teslimat yapmak için son tarih olarak 2027’yi belirledi.
Ayrıca fuarda dört J-20 hayalet jetinin uçuşu ve ülkenin J-35A hayalet avcı uçağının ilk gösterimi de yapıldı.
Devlete ait COMAC ayrıca daha önce ARJ21 olarak bilinen bölgesel jetinin geliştirildiğini ve uçaklarında daha iyi marka bütünlüğü sağlamak amacıyla C909 olarak yeniden markalaştırıldığını söyledi.
COMAC’ın pazarlama direktörü Zhang Xiaoguang gazetecilere yaptığı açıklamada, “Dikkatli bir değerlendirmenin, uzun bir bekleyişin ve ilgili birçok tarafın görüşlerinin alınmasının ardından, markayı oluşturmak için yeni ticari isim olarak C909’u kullanmayı seçtik” dedi.
COMAC’ın hava gösterisi standındaki görevlilerin Reuters’a verdiği bilgiye göre, Çin’in en büyük hava gösterisinde tanıtılan C909, ARJ21’e kıyasla ağırlık, direnç ve gürültüyü azaltmanın yanı sıra uçuş maliyetlerinde de bazı iyileştirmelere sahip.
COMAC, bayrak taşıyıcı Air China’nın satın alacağı C929’ların sayısını veya planlanan teslimat tarihlerini açıklamadı. Ancak Hainan Havayolları’nın 60 adet C919 dar gövdeli jet ve 40 adet C909 için kesin sipariş verdiğini duyurdu.
Colorful Guizhou Havayolları’nın ise 20’si kesin, geri kalanı geçici olmak üzere 30 adet C909 uçağı için satın alma anlaşması imzaladığı belirtildi.
Salı günkü fuar sırasında COMAC, önümüzdeki 20 yıl içinde dünya genelindeki müşterilere toplam 6,6 trilyon ABD doları değerinde 43.863 jet uçağı teslim edileceğini tahmin etti.
Airbus Çin CEO’su George Xu, şirketinin Çin jetlerinden kaynaklanan rekabetten caymadığını söyledi ve “Kaynaklarımızı Çinli ortaklarımızla birlikte geliştirmeye odaklamak istiyoruz” dedi.
Çin’in ilk ticari mürettebatsız uzay aracının modeli de devlet destekli havacılık şirketi AVIC tarafından sergilendi ve Çin’in uzay istasyonuna kargo taşımak üzere geliştirildiği belirtildi.
China Daily’ye göre bu araç “uzay araştırmalarına Çin özellikleri taşıyan düşük maliyetli yeniden kullanılabilir bir kargo mekiği çözümü getiriyor”. Gazetenin haberine göre Çin İnsanlı Uzay Ajansı 29 Ekim’de AVIC ile uzay aracının mühendislik uçuş doğrulaması için bir sözleşme imzaladı.
Uzmanların pek çok kullanışlı çeşide dönüştürüldüğünü söylediği orduya ait Z-20 helikopteri de fuarda sergilendi. Denizaltıları takip etmek ve saldırmak için tasarlanan bir versiyon, Halk Kurtuluş Ordusu Donanması’nın ana kıyılardan daha uzakta faaliyet göstermesine yardımcı olacağı için özellikle ilgi çekici olarak görülüyordu.
Hava gösterisi 17 Kasım’a kadar sürecek.