ASYA

Çinli elektrikli araçlar devasa gemilerle Avrupa’da sıçrama yapmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

Çinli elektrikli araç üreticilerinin ilk büyük otomobil gemileri Avrupa’ya ulaşacak.

Nikkei Asia’nın haberine göre, önde gelen Çinli elektrikli araç üreticisi BYD tarafından sipariş edilen roll-on/roll-off (RORO) gemilerinin ilki bu ayın sonunda Hollanda ve Almanya’daki limanlara uğrayacak.

200 metre uzunluğundaki BYD Explorer No. 1, ocak ayı ortasında Çin’in güneyinden yola çıkarak Ümit Burnu’nu dolaştığı yolculukta 5.000’den fazla elektrikli araç taşıdı.

Bu, BYD ve bu tür bir taşıma kapasitesinden yoksun olan Çin’in elektrikli araç endüstrisi için öncü bir hamleye olarak yorumlandı.

Çin, 2023 yılında dünya çapında 4,91 milyon araç sevk ederek dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı oldu, ancak Avrupa’daki varlığı nispeten küçük kaldı. Çin otomobilleri, yaklaşık %3’lük pazar payı ile kademeli kazanımlar elde etmiş olsa da, Toyota Motor ve Hyundai Motor’un gerisinde. Onları geride bırakan etken ise ulaşım darboğazları. Çoğunluğu yeni olan büyük Çinli elektrikli araç üreticilerinin Toyota’nınki gibi kendi özel kiralık gemileri bulunmuyor. Araçları için nakliye hatlarında yer bulmaları gerekiyor, ancak Çin’in otomobil taşıma kapasitesi dünya toplamının %3’ünün biraz altında.

Çinli elektrikli araç şirketleri sınırlı kapasiteyi doldurmak için hızlı davrandı. Bu talep, 2023 yılı için ortalama günlük kiralama ücretinin rekor bir seviye olan 115.000 $’a yükselmesine yol açtı – 2019’un COVID öncesi seviyesinin yedi katı.

BYD, bu rekabeti aşmak için iki yıl içinde her biri 7.000 elektrikli araç ünitesi taşıyabilecek sekiz RORO gemisini kendi özel kullanımı için güvence altına almayı planlıyor. Rakip otomobil üreticisi SAIC Motor, ocak ayında Avrupa’ya doğru yola çıkan kendi gemisini sipariş etti.

Alman otomobil ekonomisti Matthias Schmidt, “2024 yılında Çin modellerinin şimdiye kadarki en büyük engellerden biri olan uygun nakliye gemisi eksikliğini ortadan kaldırmasını kesinlikle bekliyoruz” dedi ve ekledi: “Pazar ortamı da dramatik bir şekilde değişecek.”

Çin’in etkisi Avrupa otomobil endüstrisinde şimdiden hissediliyor. Mercedes-Benz Group’un en büyük hissedarı devlete ait Çinli otomobil üreticisi BAIC ve onu devlete ait olmayan Çinli otomobil üreticisi Zhejiang Geely Holding Group’un başkanı milyarder Li Shufu takip ediyor. İkisinin toplam hissesi yaklaşık %20’ye ulaşıyor. Geely aynı zamanda İsveçli Volvo Cars’ın da ana ortağı.

Volvo Cars, Polestar elektrikli otomobil markasını finanse etmeyi durduracağını ve hisselerini kurucu ortak Geely’ye satarak bu birimden çıkabileceğini açıkladı.

Volvo Cars CEO’su Jim Rowan, “Geely’nin harika teknik ve tasarım yetenekleri var,” dedi ve ekledi: “Çinli bir şirket olup olmaması önemli değil.”

Çinli oyuncular aynı zamanda Avrupa’nın elektrikli araç tedarik zincirinin de kilit halkalarını oluşturuyor. Avrupa’nın önde gelen otomobil grubu Volkswagen bir otomotiv bataryası şirketi kurdu ancak batarya geliştirme ve üretimi için hala Çin’in Gotion High-tech şirketine bağlı. Otomotiv aküleri için küresel pazarın %60’ını elinde tutan Çinli şirketler olmadan elektrikli araç üretmek giderek zorlaşıyor.

Politika yapıcılar için bu tür bağlar bir ikilem oluşturuyor. Avrupa Birliği, büyük Avrupalı otomobil üreticilerinin benzer modellerinden yaklaşık %20 ila %40 daha ucuz olan Çin elektrikli araçlarının rekabete zarar verip vermediğini araştırıyor – bu da ithalat kısıtlamalarına yol açabilecek bir hareket. Öte yandan, düşük fiyatlar AB’nin elektrikli araçları yaygınlaştırma hedefi için çok önemli.

Çok Okunanlar

Exit mobile version