DİPLOMASİ

Economist: AB, Çin ile ticaret savaşına hazırlanıyor

Yayınlanma

The Economist dergisinde yayımlanan makalede, Avrupa Birliği’nin (AB) elektrikli otomobillere uygulanan vergiler nedeniyle Çin ile ticaret savaşına hazırlandığı belirtildi.

Bu bağlamda dergi, Hollanda Doğu Hindistan Şirketi (VOC) Genel Müdürü Jan Pieterszoon Kuhn’un 1614 yılında şirket hissedarlarına ‘savaş olmadan ticaret, ticaret olmadan da savaş yapmanın mümkün olmadığını’ söylediğini aktardı.

Ancak derginin tahminlerine göre durum artık farklı görünüyor. Örneğin, AB Komisyonu’nun kısa süre önce Çin menşeili elektrikli otomobillerine ek ithalat vergileri getirmesi, Çin’in otomobil üreticilerine ülke pazarındaki Avrupalı şirketlere kıyasla daha elverişli çalışma koşulları sağlamasıyla açıklanıyor.

Brüksel adına Pekin ile bu konuda müzakerelerde bulunan Sabine Weyand, durumu “Dikkatli olalım: İddialı olmak pazarlarımızı açık tutmanın ön koşuludur,” diye açıkladı.

AB Komisyonu’nun Ticaretten Sorumlu eski üyesi Cecilia Malmström’e göre Brüksel ile Pekin arasındaki müzakereler sonbaharda gümrük vergilerinin düşürülmesine yol açacak, ancak Pekin’in AB Komisyonu’nun taleplerini karşılamaması ve Brüksel yetkililerinin kendilerini zayıf bir konumda bulmak istememesi nedeniyle ek vergilerin iptal edilmesi pek mümkün değil.

AB’nin bir sonraki adımı Çin’e karşı yeni bir ‘silah’, yani uluslararası tedarik aracını kullanmak olabilir. Bu araç özellikle tıbbi cihaz pazarına odaklanıyor.

Dolayısıyla, bu alanda çalışan AB şirketlerine Çin pazarına serbest ve eşit erişim hakkı tanınması konusunda Pekin ile yürütülen müzakerelerin başarısız olması halinde Brüksel, Çinli tıbbi cihaz üreticilerinin Avrupa’daki ihalelere erişimini kısıtlayabilir.

Avrupalı müzakereci Weyand, ticari çatışmanın arka planında Brüksel’in mali, ticari ve yatırım politikalarını bu ülkelerin ihtiyaçlarına göre uyarlayarak diğer ülkeleri AB’nin yanına çekmeyi öneriyor.

Ancak dergi, bu yaklaşımın ‘kurallara dayalı düzene’ alışkın olan AB Komisyonu’na yabancı olduğunu belirtiyor.

Geçen hafta AB, Çin’den gelen elektrikli otomobillere yüzde 17,4 ila yüzde 37,6 arasında değişen oranlarda gümrük vergileri uygulamıştı.

AB Komisyonu’na göre bu vergiler, dokuz ay süren ‘yasa dışı sübvansiyonlara’ karşı yürütülen bir soruşturmanın sonuçlarına dayanılarak uygulandu. AB, Çin ile bu konudaki istişarelerin ‘son aylarda yoğunlaştığını’ ve Avrupa tarafının Dünya Ticaret Örgütü kurallarına uygun olarak müzakere edilmiş bir çözüme ulaşmayı beklediğini öne sürmüştü.

Çin, EV tarifelerine misilleme olarak AB brendi soruşturmasındaki sonraki adımları açıkladı

Çok Okunanlar

Exit mobile version