Ortadoğu

Herzog: Filistinlilere yönelik ‘şok edici’ yerleşimci şiddeti sona ermeli

Yayınlanma

İsrail Cumhurbaşkanı Isaac Herzog ve üst düzey askeri yetkililer, bir gün önce Yahudi yerleşimcilerin Batı Şeria’daki Filistinlilere yönelik saldırılarını kınayarak, işgal altındaki topraklarda artan yerleşimci şiddetinin sona ermesi çağrısında bulundu.

Herzog, saldırıları “şok edici ve ciddi” olarak nitelendirerek, İsrail’in üst düzey yetkililerinin yerleşimci şiddetine yönelik sessiz eleştirilerine nadir bir ses kattı.

Herzog, “bir avuç” failin işlediği şiddetin “kırmızı çizgiyi aştığını” söyledi ve sosyal medyada yaptığı bir paylaşımda “tüm devlet yetkililerinin bu olguyu ortadan kaldırmak için kararlı bir şekilde hareket etmesi gerektiğini” ekledi.

Onun ve iki üst düzey askeri yetkilinin açıklamaları, Salı günü onlarca maskeli İsrailli yerleşimcinin Batı Şeria’daki Beyt Lid ve Deyr Şeref köylerine saldırarak araçları ve diğer mülkleri ateşe verdikten sonra İsrailli askerlerle çatışmaların ardından geldi.

İsrail genelkurmay başkanı Eyal Zamir de, Herzog’un Batı Şeria’daki şiddeti kınayan sözlerini yineleyerek, ordunun “yasalara uyan halkı lekelen bir azınlık suçlunun varlığını tolere etmeyeceğini” söyledi.

Ordunun, İsrail değerlerine aykırı olduğunu ve “kuvvetlerimizin görevlerini yerine getirmesinden dikkatini dağıttığını” belirttiği yerleşimcilerin şiddet eylemlerini durdurmaya kararlı olduğunu söyledi.

Ordu Merkez Komutanlığı’nın başkanı Tümgeneral Avi Bluth, “anarşist bir azınlık”a müdahale etmenin, aksi takdirde güvenliği güçlendirmeye ve terörle mücadele operasyonları yürütmeye odaklanabilecek önemli kaynakların kullanılması gerektiğini söyledi.

Ordu, köylere saldıran yerleşimcilerin yakındaki bir sanayi bölgesine kaçtıklarını ve şiddete müdahale eden askerlere saldırarak bir askeri araca zarar verdiklerini söyledi.

Polis, dört İsraillinin gözaltına alındığını, ordu ise dört Filistinlinin yaralandığını söyledi.

Çarşamba günü polis, şüphelilerden üçünün serbest bırakıldığını, kundaklama ve saldırı şüphesiyle tutuklanan bir çocuğun ise hakim kararıyla altı gün daha gözaltında kalacağını açıkladı.

Polis, serbest bırakılan üç kişinin eylemlerinin “geçmişlerine bakılmaksızın suçluları adalete teslim etmek amacıyla” hâlâ soruşturma altında olduğunu belirtti.

Salı günü Batı Şeria’da meydana gelen şiddet olayları, iki yıl önce Gazze’de savaşın patlak vermesinden bu yana artan genç yerleşimcilerin bir dizi saldırısının sonuncusuydu. Saldırılar, Filistinlilerin yıllık zeytin hasatı yaptıkları son haftalarda yoğunlaştı.

BM insani yardım ofisi geçen hafta, ekim ayında Batı Şeria’da Filistinlilere yönelik İsrailli yerleşimcilerin saldırılarının, 2006 yılında kayıt tutmaya başladığından bu yana diğer aylara göre daha fazla olduğunu bildirdi. Ofis, 260’ın üzerinde saldırı olduğunu belirtti.

Filistinliler ve insan hakları çalışanları, İsrail ordusu ve polisinin yerleşimcilerin saldırılarını durdurmada başarısız olduğunu iddia ediyor. İsrail hükümeti, yerleşim politikasını belirleyen Maliye Bakanı Bezalel Smotrich ve ülkenin polis gücünü denetleyen Kabine Bakanı Itamar Ben-Gvir gibi yerleşimci hareketinin aşırı sağcı savunucuları tarafından domine ediliyor.

Filistin Yönetimi’nde şiddeti takip eden bir ofisin başkanı olan Muayyad Shaaban, yerleşimcilerin dört süt kamyonunu, tarım arazilerini, teneke barakaları ve Bedevi topluluğuna ait çadırları ateşe verdiğini söyledi.

Saldırıların Filistinlileri topraklarından çıkarmak için yürütülen kampanyanın bir parçası olduğunu belirten Shaaban, İsrail’i yerleşimcilere koruma ve dokunulmazlık sağladığını suçladı.

Shaaban, “sömürgeci yerleşim terörizmi projesini destekleyen ve finanse eden” gruplara yaptırım uygulanması çağrısında bulundu.

Çok Okunanlar

Exit mobile version