Çin’in ulusal teknoloji şampiyonu Huawei, tamamen yerli bir işletim sistemi üzerinde kendi uygulamalarını çalıştırabilen ilk amiral gemisi telefonunu piyasaya sürmeye hazırlanıyor.
Salı günü piyasaya sürülecek olan Mate 70 akıllı telefon, Huawei ‘nin Apple’ın iOS ve Google’ın Android’inin yanında üçüncü büyük mobil işletim sistemi olarak kurmayı umduğu HarmonyOS Next’e sahip olacak.
Bu, şirketi zayıflatmak için tasarlanan ABD yaptırımlarına rağmen Huawei’nin statüsünü güçlendirdiğinin en son göstergesi olarak yorumlanıyor. Geçtiğimiz ay grup, 2024’ün ilk dokuz ayında satışların bir önceki yıla göre yüzde 30 artığını bildirdi.
Çin için dönüm noktası
Mate 70’in yazılım lansmanı, grubun kendi geliştirdiği ve Washington’daki pek çok kişinin mümkün olmadığına inandığı 5G’ye yakın hızlara çıkabilen yerli üretim bir işlemciyle desteklenen Mate 60’ı tanıttığı geçen yılki donanım ivmesinin üzerine inşa edildi.
Albright Stonebridge Group’ta teknoloji uzmanı olan Paul Triolo, Financial Times’a verdiği demeçte, “Bu Çin için önemli bir dönüm noktası ve ABD’nin her şeyi kesebileceği korkusundan kaynaklanıyor” dedi.
ABD’nin 2019’daki yaptırımları Huawei’nin Google Mobil Hizmetlerine erişimini kesmiş ve grubu, açık kaynaklı Android koduna dayanan ve Android uygulamalarının telefonlarında çalışmasına olanak tanıyan HarmonyOS’un ilk sürümünü piyasaya sürmeye zorlamıştı.
Bu arada Huawei programcıları, hayranlarının “Harmony native” veya “saf kan Harmony” olarak adlandırdığı HarmonyOS Next’i yavaş yavaş inşa etti. Uygulama geliştiricilerin de kendi uygulamalarını yeni kod tabanında çalışacak şekilde yeniden yazmaları gerekiyor.
Geliştiricilerin Next için kritik bir “yerel” uygulama kitlesi oluşturmasını sağlamak, Next’in başarısı için çok önemli görülüyor. Financial Times’a konuşan programcılar, Huawei’nin geçtiğimiz aralık ayından bu yana yeni platformda gezinmelerine yardımcı olmak için çevrimiçi ve çevrimdışı eğitim kampları ve hızlandırılmış kurslar düzenlediğini söyledi.
Adının açıklanmasını istemeyen bir Huawei satış personeli, “Geliştiricilerin elinden tutacak ve onları platforma kazandıracak ekiplerimiz var,” dedi. “Sorunları çözmeye yardımcı olmak için hazırda bekleyen bir destek var” dedi.
Şirketin Çin’in en yaygın kullanılan uygulamalarını lansmana hazır hale getirmeye odaklandığını da sözlerine ekledi. Huawei, Tencent’in WeChat mesajlaşma hizmeti, Alibaba’nın Taobao çevrimiçi alışveriş merkezi ve Meituan’ın yemek dağıtım uygulaması gibi olmazsa olmazlar da dahil olmak üzere halihazırda 15.000 yerel uygulamanın çalıştığını kaydetti.