Japon hükümeti, giderek belirsizleşen güvenlik ortamında acil durum merkezleri olarak hizmet verebilmeleri için ülke çapında 16 liman ve havalimanını iyileştireceğini duyurdu.
Listede Japonya’nın güneybatısındaki Kitakyushu Havaalanı ve Okinawa’daki Naha Havaalanı’nın yanı sıra Hokkaido’daki Kushiro ve Tayvan’ın yaklaşık 230 kilometre doğusunda yer alan Okinawa’daki Ishigaki limanları da yer alıyor.
Seçilen tesislerin daha uzun pistler ya da ilave rıhtımlarla donatılacağı kaydedildi. Acil bir durumda Japonya Öz Savunma Kuvvetleri ve Japonya Sahil Güvenliği bu tesisleri personel ve malzeme için hazırlanma alanı olarak ya da bölge sakinlerini tahliye etmek için kullanabilecek.
Genişletilen tesislerin aynı zamanda yerel turizm ve afet yardım çabalarına yardımcı olmak için de kullanılabileceği belirtildi.
Japon hükümeti 2022 yılında yayınladığı ulusal güvenlik stratejisinde havalimanlarını ve limanları iyileştirme planlarının ana hatlarını belirlemişti. Ağustos 2023 itibariyle yaklaşık 30 tesis değerlendiriliyordu. Bu sayı yerel onay alan 16 yere indirildi.
Belirlenen beş havaalanı Fukuoka, Nagasaki ve Miyazaki’nin yanı sıra Japonya’daki ABD askeri tesislerinin büyük bölümüne ev sahipliği yapan Okinawa olmak üzere dört vilayette yer alıyor.
Bu 16 yerden sadece Naha Havalimanı ve Ishigaki Limanı, Doğu Asya’da potansiyel bir parlama noktası olan Tayvan Boğazı’nın yakınında yer alıyor.
Kriz durumunda ABD ordusunun kullanımına sunulabilir
Askeri gözlemciler, bölgede bu tür bir altyapının şu anda eksik olması nedeniyle bu hamlenin gerekli olduğunu, ancak genişletmenin mevcut tesislerin “birkaç katına çıkarılmasını” ve bölge sakinleriyle istişareleri içereceğini söylüyor.
Ayrıca bir güvenlik krizinin patlak vermesi halinde bu tür tesislerin ABD ordusunun kullanımına sunulacağına da dikkat çekiyorlar.
Daito Bunka Üniversitesi’nde uluslararası ilişkiler profesörü ve askeri konularda uzman olan Garren Mulloy, “Japonya bu tesislerin bölgede bir doğal afet olması durumunda önemli olacağını ve ada halkına fayda sağlayacağını savunuyor ancak ne Japonya ne de ABD, ABD personelinin bu tesisleri kullanacağından bahsetmiyor” dedi.
Mulloy This Week in Asia’ya verdiği demeçte “Bunun nedeni Çin’i kışkırtmaktan kaçınmak olduğu kadar yerel halkın tepkisinden korkmak da olabilir” dedi.
Japonya’nın ulusal yayın kuruluşu NHK daha önce adını açıklamadığı hükümet kaynaklarına dayanarak, “Çin’in Tayvan üzerindeki baskısı ve Pekin’in Doğu Çin Denizi’ndeki ihtilaflı Diaoyu Adaları üzerinde hak iddia etmeye devam etmesi” üzerine artan endişeler nedeniyle beş havaalanı ve 11 limanın önemli iyileştirmeler için belirlendiğini söylemişti.
Tokyo’daki Ulusal Savunma Çalışmaları Enstitüsü’nün önde gelen Çin analistlerinden Masafumi Iida, “Tayvan ve diğer bölgelerle ilgili olası durumlarla başa çıkmak için Japonya’nın güneybatısındaki Öz Savunma Kuvvetleri’nin varlığını ve yeteneklerini artırması gerekiyor” dedi.
This Week in Asia’ya konuşan Iida, “Şu anda ihtiyaç duyulan askeri altyapı eksikliği var ve plan mevcut altyapıyı kullanmak ve sivil-askeri ikili kullanım haline getirmek” dedi.
Ne Japonya ne de ABD, Amerikan güçlerine yeni hava ve deniz tesislerine erişim izni verilip verilmeyeceği konusunda yorum yapmadı.
Garren Mulloy, bunun bölgesel bir güvenlik krizi sırasında verilecek bir karar olduğunu söyledi: “Gerçek şu ki, ABD ve Japon kuvvetleri birbirine sıkı sıkıya bağlıdır ve eğer SDG bu bölgede faaliyet gösteriyorsa, ABD 7. Filosu da onlarla birlikte olacaktır.”
Japon hükümetinin genişleme planının ilk aşaması için 35 milyar yen (231 milyon ABD Doları) ayırdığı ve daha fazla fonun da gelmesi beklendiği bildirildi.