Japonya’nın ihracatı ocak ayında üst üste ikinci kez artarak Çin’e yapılan sevkiyatlardaki büyümenin etkisiyle yükseldi. Rakamlar, ekonominin 2023’ün son çeyreğinde teknik resesyona girdiğini gösteren ön gayrisafi yurtiçi hasıla verilerinin açıklanmasının ardından geldi.
Maliye Bakanlığı’nın çarşamba günü açıkladığı ön verilere göre denizaşırı sevkiyatlar yıllık bazda %11,9 arttı. İthalat %9,6 düşerek aylık ticaret açığının 1,758 trilyon yen (11,72 milyar $) olmasına neden oldu.
Otomobil ihracatı %31,6 artarken, çip üretim ekipmanı %27,5 arttı.
Çin’e yapılan sevkiyatlar ocak ayında %29,2 artarak üst üste ikinci ay genişleme kaydetti. ABD ve Avrupa Birliği’ne yapılan ihracat da sırasıyla %15,6 ve %13,8 arttı.
Nikkei Asia’ya konuşan Daiwa Araştırma Enstitüsü ekonomistlerinden Kazuma Kishikawa, “Bu kez ihracat rakamlarındaki yüksek büyüme esas olarak Çin’e yapılan ihracattaki artıştan kaynaklanıyor” dedi, ancak Kishikawa bunun geçici bir faktör olduğuna dikkat çekiyor: “Yeni Ay Yılı şubat ayına ertelendi ve ocak ayındaki iş günü sayısı yaklaşık %30 daha fazlaydı.”
Bu arada ekonomist, “ABD ve AB kaynaklı ihracat beklendiği kadar artmıyor” dedi ve ekledi: “Otomobil ihracatındaki toparlanma azalıyor.”
Geçen hafta açıklanan öncü GSYİH verileri Japonya ekonomisinin ekim-aralık çeyreğinde beklenmedik bir şekilde küçüldüğünü ve nominal olarak Almanya’nın altına gerileyerek dünyanın üçüncü büyük ekonomisi olma konumunu kaybettiğini gösterdi.
Ön GSYİH sonuçlarına göre ihracat rakamlarının yüksek olduğunu ifade eden Kishikawa, bunun hizmet ihracatından kaynaklandığını belirtti.
“Japonya’nın ihracatı hızlanmıyor” diyen Kishikawa, mal ihracatının “çok güçlü olmadığını” ve iç talebin “zayıf” olduğunu söyledi.