Kamboçya Başbakan Yardımcısı perşembe günü yaptığı açıklamada komşu Vietnam’ın tepkisini çeken iddialı bir kanal projesini savundu ve projeyi bölgesel ticaret için oyunun kurallarını değiştirecek bir proje olarak nitelendirdi.
Çin’in finanse ettiği 1.7 milyar dolarlık su yolu, Phnom Penh’i Vietnam’ı atlayarak doğrudan Kamboçya’nın Tayland Körfezi’ndeki limanlarına bağlayacak. Hanoi, önemli su kaynaklarını kendi topraklarından uzaklaştıracağı endişesiyle Kamboçya’ya potansiyel çevresel etkileri de dahil olmak üzere kanal hakkında daha fazla bilgi paylaşması için baskı yapıyor.
Nikkei Asia’nın düzenlediği Tokyo’daki yıllık Asya’nın Geleceği forumunda Kamboçya Başbakan Yardımcısı Sun Chanthol “endişelerin temelsiz olduğunu” söyledi. “Vietnam hükümeti bu projeye itiraz etmedi” diyen Chanthol, planı sorgulayanların daha çok düşünce kuruluşları ve araştırmacılar olduğunu savundu.
Sun Chanthol, kanalın Mekong Nehri’nden sadece “%0.05” oranında su alacağını ve nehrin aşağısındaki tarım bölgeleri üzerinde büyük bir etkisi olmayacağını vurguladı. Aksine, kanalın inşasının hem Kamboçya hem de Vietnam’da ani sel riskini azaltmaya yardımcı olacağını, aynı zamanda ulaşım mesafelerini kısaltacağını ve karbondioksit emisyonlarını azaltacağını belirtti.
Uzun yıllar iç savaşla boğuşan Kamboçya geçen yılki seçimlerin ardından yeni bir hükümet kurdu ve yeni hükümet önceliğinin ekonomik büyüme olduğunu söyledi. “Kamboçya 2030 yılına kadar yüksek-orta gelirli bir ülke statüsüne ulaşmayı ve 2050 yılına kadar yüksek gelirli bir ülkeye dönüşmeyi hedeflemektedir” diyen Sun Chanthol, ülkenin Kovid-19 salgınından önce 20 yıl boyunca ortalama %7’lik bir ekonomik büyüme oranı yakaladığını da sözlerine ekledi.