Kanada Maliye Bakanı Chrystia Freeland salı günü yaptığı açıklamada, ABD’nin bu yönde adımlar atmasının ardından ülkesinin araçlarda Çin yapımı yazılımları yasaklamayı düşündüğünü söyledi.
Kanada’nın ABD’nin adımını takip etmeyi düşünüp düşünmediği sorulduğunda gazetecilere, “Kısa cevap: kesinlikle. Hükümetimiz Çin’den gelen kapasite fazlasını ve Çin’den gelen güvenlik tehdidini çok ciddiye aldığımızı çok açık bir şekilde ortaya koydu,” cevabını verdi.
Başbakan Justin Trudeau’nun hükümeti, alüminyum ve çeliğe uygulanan %25 gümrük vergisinin yanı sıra Çin malı elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi uygulanacağını açıklamıştı.
Geçtiğimiz ay Freeland, batarya parçaları ve kritik mineraller de dahil olmak üzere yüksek vergilerle vurulabilecek diğer Çin malları hakkında da bir istişare başlattı.
Bakan Freeland bu tarifeleri, Çin’in diğer ülkelerdeki “endüstrileri baltalamak” için büyük devlet sübvansiyonları kullanarak malları “aşırı üretip” haksız ticaret uygulamalarında bulunduğu temelinde gerekçelendirdi.
Fakat söz konusu tarifelerin Dünya Ticaret Örgütü nezdinde yasal bir itiraza maruz kalıp kalmayacağı belirsiz. Çin kısa bir süre önce, her iki ülkenin de imzaladığı DTÖ hükümleri uyarınca vergileri sorgulayacağını açıklamıştı.
İsimlerinin açıklanmaması kaydıyla Bloomberg’e konuşan hükümet yetkililerine göre, Çin yapımı otomobil yazılımının yasaklanması, ülkenin elektrikli araçlarının Kanada pazarına girmesini engellemek için muhtemelen daha kalıcı bir önlem olacak.
Fakat Kanada nasıl bir yol izleyeceğine karar verirken yazılımın güvenlik ve gizlilik boyutlarını da değerlendiriyor.
ABD, bağlantılı araçların toplayabileceği ve iletebileceği veri miktarı göz önüne alındığında, Çin araç yazılımının “ulusal güvenlik tehdidi” olduğunu söylemişti.
Çin ise veri gizliliğine, yabancı müşterilerinin güvenliğine ve adil rekabet ilkelerine saygı duyduğunu açıkladı.
Bir hükümet yetkilisi, Kanada’nın güvenlik gerekçesiyle yazılımı yasaklamayı seçmesi halinde, öncelikle yeni bir mevzuata ihtiyaç duyulabileceğini söyledi.
Trudeau’nun anketlerde geri düştüğü göz önüne alındığında ve önümüzdeki yıl içinde herhangi bir zamanda hükümetin değişmesiyle sonuçlanabilecek bir seçimin tetiklenebileceği düşünüldüğünde, bu durum yasağın getirilmesini zorlaştıracak bir unsur olarak öne çıkıyor.
Alternatif olarak Kanada, Çin yapımı yazılımlara kısıtlamalar getirmek için gizlilik yasasını kullanabilir. Bloomberg’e konuşan bir yetkili, Kanada’nın bu konuda hangi yaklaşımı benimseyeceğine ya da ne kadar hızlı hareket edeceğine henüz karar verilmediğini söyledi.
Otomotiv Parçaları Üreticileri Derneği Başkanı Flavio Volpe, pazartesi günü Kanada Parlamentosundaki milletvekillerini Çin otomobilleri söz konusu olduğunda Amerikan ve Kanada önlemleri arasında “boşluk olmamasını” sağlamaya çağırdı.