Amerika

Mark Carney: ABD ile iktisadi bağlarımız artık bir zayıflık haline geldi

Yayınlanma

Kanada Başbakanı Mark Carney, ülkesinin ABD ile olan güçlü iktisadi bağlarının bir zamanlar bir güç kaynağı olduğunu, fakat artık düzeltilmesi gereken bir zayıflık haline geldiğini söyledi.

Pazar günü yayınlanan 10 dakikalık video konuşmasında Carney, yeni yatırımları çekerek ve diğer ülkelerle ticaret anlaşmaları imzalayarak Kanada ekonomisini güçlendirmeye yönelik çabalarından bahsetti.

Carney şöyle konuştu:

“Dünya daha tehlikeli ve bölünmüş bir hale geldi. ABD, ticarete yaklaşımını kökten değiştirdi ve gümrük vergilerini Büyük Buhran döneminde görülen seviyelere çıkardı. Amerika ile olan yakın bağlarımıza dayanan eski güçlü yanlarımızın çoğu, artık zayıflık haline geldi. Düzeltmemiz gereken zayıflıklar.”

Carney, ABD Başkanı Donald Trump’ın uyguladığı gümrük vergilerinin otomotiv ve çelik sektörlerindeki işçileri etkilediğini söyledi.

Kanadalı siyasetçi işletmelerin, “hepimizin üzerinde asılı duran belirsizlik bulutunun etkisiyle” yatırımlarını askıya aldığını da sözlerine ekledi.

Birçok Kanadalı, Trump’ın Kanada’nın 51. eyalet olması yönündeki yorumlarına da öfkelendi.

Carney, hükümetinin ABD’den uzaklaşarak çeşitlendirme çabaları hakkında Kanadalılara düzenli güncellemeler vermeyi planladığını söyledi:

“Güvenlik, bariz olanı görmezden gelerek ya da biz Kanadalıların karşı karşıya olduğu çok gerçek tehditleri küçümseyerek sağlanamaz. Size söz veriyorum, zorluklarımızı asla güzelleştirmeyeceğim.”

Önce Kanada Merkez Bankası’nda, daha sonra İngiltere Merkez Bankası’nda başkanlık görevini yürüten Carney’nin dünya güç dengesindeki değişimden bahsetmesi ilk kez olmuyor.

Ocak ayında İsviçre’nin Davos kentinde düzenlenen Dünya Ekonomik Forumu’nda yaptığı konuşmada, büyük güçlerin küçük ülkelere uyguladığı iktisadi baskıyı kınadığı için geniş çapta övgü aldı.

Sözleri, Trump’tan tepki görmüştü. Trump, konuşmanın ardından “Kanada, Amerika Birleşik Devletleri sayesinde ayakta duruyor. Mark, bir dahaki sefere açıklama yaparken bunu unutma,” demişti.

Pazar günü Beyaz Saray’dan konuşmaya ilişkin herhangi bir tepki gelmedi.

Carney’nin açıklamaları, ara seçimlerdeki zaferlerin ardından çoğunluk hükümetini kurmasından birkaç gün sonra ve muhalefetteki Muhafazakârların, geçen yılki seçim vaatleri arasında yer alan ABD ile ticaret anlaşmasını imzalaması için baskı yaptığı bir dönemde geldi.

Kanada, ABD ve Meksika arasındaki Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması’nın mevcut versiyonunun gözden geçirilmesi temmuz ayında planlanıyor.

Carney konuşmasında, Kanada’ya yeni yatırımlar çekmek, temiz enerji kapasitesini ikiye katlamak ve ülke içindeki ticaret engellerini azaltmak istediğini söyledi.

Ayrıca Kanada’nın artan savunma harcamalarını, vergi indirimlerini ve konutları daha uygun fiyatlı hale getirme çabalarını vurguladı.

Carney şöyle devam etti:

“Tek bir yabancı ortağa güvenemeyeceğimiz için kendimize bakmalıyız. Komşularımızdan gelen aksaklıkları kontrol edemeyiz. Aniden sona ereceği umuduyla geleceğimizi kontrol edemeyiz. Burada olanları kontrol edebiliriz. Yurt dışından gelen aksaklıklara dayanabilecek daha güçlü bir ülke inşa edebiliriz.”

Carney, sadece ”ABD’nin normale döneceğini” ummanın uygulanabilir bir strateji olmadığını söyledi ve “Umut bir plan değildir ve nostalji bir strateji değildir,” dedi.

Carney, Kanada’nın Afganistan ve iki Dünya Savaşı dahil olmak üzere çatışmalarda ABD’nin yanında duran “harika bir komşu” olduğunu söyledi.

Başbakan, “ABD değişti ve biz de buna yanıt vermeliyiz. Bu, güvenliğimizin, sınırlarımızın ve geleceğimizin kontrolünü geri almakla ilgili,” diye konuştu.

Çok Okunanlar

Exit mobile version