AVRUPA

Meloni AB’nin “yeşil kurallarına” karşı mücadele sözü verdi

Yayınlanma

İtalya Başbakanı Giorgia Meloni, AB’nin 2035 yılından sonra fosil yakıtla çalışan yeni otomobil motorlarının satışını yasaklamasını “kendi kendini yok eden” bir politika olarak değerlendirdi ve Brüksel’e “bu tercihleri düzeltmesi için” baskı yapma sözü verdi.

Çarşamba günü İtalyan sanayi birliği Confindustria’ya hitap eden başbakan, on yıl içinde yeni hafif araçlar için tüm AB pazarının elektrikli araçlaara “zorla dönüştürülmesinin” “bir strateji olarak çok akıllıca olmadığını” savundu.

Avrupa’nın Yeşil Mutabakatının “feci etkilerini” ve “ideolojik yaklaşımını” eleştiren Meloni, “Yeşil geçiş, binlerce işi yok etmek ya da zenginlik ve istihdam üreten tüm endüstriyel segmentleri ortadan kaldırmak anlamına gelemez,” dedi.

Meloni, AB’nin teknolojik tarafsızlık ilkesini izleyerek, elektrikli araçlara toptan geçişi öngörmek yerine, her üye devletin CO₂ emisyonlarını azaltmak için kendi taktiklerini tanımlamasına izin vermesi gerektiğini savundu.

İtalyan liderden hammadde ve tedarik zinciri uyarısı

“Avrupa’nın endüstriyel kapasitesini savunmak istiyoruz” diyen Meloni, elektrikli araçlar söz konusu olduğunda AB’nin hammaddelere sahip olmadığını ve değer zincirini kontrol etmediğini savundu.

Meloni, “Bu tercihleri düzeltmek için güçlü bir şekilde çalışmaya devam edeceğimi taahhüt ediyorum. Kirletici emisyonları azaltma yolunu izlemek istiyoruz . . sağduyu ile … mevcut tüm teknolojilerden yararlanarak … on binlerce işi kurtararak,” dedi.

Meloni, “Avrupa’nın dostu olanlar neyin işe yaramadığını gösterme cesaretine sahip olmalıdır,” diyerek hükümetinin bu politikaları “düzeltme” taahhüdünü yineledi.

Eski İtalya Başbakanı ve eski Avrupa Merkez Bankası başkanı Mario Draghi’nin Avrupa’nın rekabet gücüne ilişkin kısa süre önce yayınlanan raporuna atıfta bulunan Meloni, “Avrupa’nın iddialı çevresel hedefleri, bu hedeflere ulaşmak için tutarlı bir planla birlikte yeterli yatırım ve kaynaklarla desteklenmelidir,” dedi.

İtalya, Almanya ve otomobil parçaları üreten Çek Cumhuriyeti gibi bazı doğu Avrupa ülkelerinin, AB’nin 2035 yılına kadar yeni içten yanmalı motorların satışının yasaklanması anlamına gelen otomobil emisyon kurallarının erken ve acil bir şekilde gözden geçirilmesi yönündeki çağrılarını artırması üzerine sert eleştirilerde bulundu.

Alman bakan: Avrupa güvenilirliğini kaybediyor

2023’te kabul edilen kurallar, bloğun iddialı Yeşil Mutabakat iklim politikasının en tartışmalı bölümleri arasında yer alıyor; otomobil üreticileri ve otomobil üreticisi ülkelerin hükümetleri, yasağın ertelenmesini ya da karbon-nötr e-yakıtların kullanımına izin verilmesi de dahil olmak üzere kurallarda daha fazla esneklik talep ediyor. 

Liberal Hür Demokrat Parti (FDP) üyesi Almanya Ulaştırma Bakanı Volker Wissing, bu hafta katıldığı bir ulaştırma sektörü ticaret fuarında, “Avrupa güvenilirliğini kaybediyor çünkü kendisinin bile ulaşamayacağı hedefler koyuyor,” dedi.

Wissing, hedefler koymanın gerekli olduğunu kabul etmekle birlikte, bunların gerçekçi ve “pratikte uygulanması mümkün” olması gerektiğini söyledi.

Brüksel’in mevzuatı 2026’da gözden geçirme hakkı bulunması, aralarında Ursula von der Leyen’in Avrupa Halk Partisi (EPP) üyelerinin de bulunduğu muhafazakâr milletvekillerinin Brüksel’den bu fırsatı kullanarak yasağı yeniden gözden geçirmesini istemelerine yol açtı.

Hatta İtalya, elektrikli araçlara yönelik tüketici talebinin azalması nedeniyle kendi otomobil endüstrisi üretimin düşmesiyle derinleşen bir krizle karşı karşıya olduğundan, inceleme sürecinin önümüzdeki yıla çekilmesi için bastırıyor.

İtalya’da binek araba üretiminde büyük düşüş

İtalya’nın otomobil ve parça üreticilerini temsil eden Ulusal Otomobil Endüstrisi Tedarik Zinciri Birliğine göre, 2024 yılının ilk yedi ayında İtalya’da sadece 225.000 binek otomobil üretildi ve bu rakam geçen yılın aynı dönemine kıyasla %35,5 düşüş gösterdi.

İtalyan Sanayi Bakanı Adolfo Urso yakın zamanda düzenlenen bir iş forumunda yaptığı konuşmada, “Tasarlandığı şekliyle Yeşil Anlaşma başarısız oldu. Avrupa otomobil endüstrisi çöküyor. Kararlar alınmalı; iki yıl bekleyemeyiz,” dedi.

İtalya’nın en büyük otomobil üreticisi ve Fiat markasının sahibi olan uluslararası grup Stellantis, geçtiğimiz hafta zayıf talebi gerekçe göstererek Torino’daki tarihi fabrikasında elektrikli Fiat 500’lerin üretimine dört hafta ara verdiğini duyurdu.

Çok Okunanlar

Exit mobile version