Rusya

Rusya’da Telegram trafiği 10 kat düştü

Yayınlanma

Rostelekom Başkanı Mihail Oseevskiy, Telegram mesajlaşma uygulamasının trafik hacminin son bir hafta içinde 10 kat azaldığını duyurdu. Telekom-2026 forumunda konuşan Oseevskiy, devletin yabancı mesajlaşma platformlarını engelleyerek ulusal güvenliği sağladığını ve kurum olarak bu mücadelenin parçası olduklarını belirtti.

Rostelekom’un sahibi olduğu T2 operatör ağındaki Telegram mesajlaşma uygulaması trafiği son bir hafta içinde 10 kat azaldı.

Telekom-2026 forumunda konuya ilişkin açıklamalarda bulunan Rostelekom Başkanı Mihail Oseevskiy, Şubat ayında kullanıcı başına aylık 500 MB olan Telegram trafiğinin son haftada 50 MB’a gerilediğini, WhatsApp trafiğinin ise artık tamamen kesildiğini bildirdi.

Oseevskiy, buna karşın Max platformundaki trafiğin arttığını belirterek, sürecin doğru yönde ilerlediğini dile getirdi. Devletin yabancı mesajlaşma uygulamalarını engelleyerek ülkenin güvenliğini sağlama noktasında çok önemli bir işlevi yerine getirdiğini kaydeden Oseevskiy, kendilerinin de bu mücadelenin bir parçası olduklarını sözlerine ekledi.

Oseevskiy, internet kesintilerinin yaşandığı bu dönemde iş dünyası ve devlet kurumlarının sabit telefon hatlarını kullanmaya başladığını açıkladı.

Rostelekom verilerine göre, bu tür kullanıcıların sayısı halihazırda 6 milyona ulaşmış durumda. Sabit telefonun zor durumlarda kalmamak için garantili bir yöntem olduğunu vurgulayan Oseevskiy, bu imkanı birkaç yılda bir kez kullanılan bir yedek lastiğe benzeterek, sabit hatların güvenilir bir iletişim yolu olduğunun altını çizdi.

Roskomnadzor engellemeleri sonrası Telegram erişilebilirliği yüzde 30’a indi

Roskomnadzor, 2025 yılının yaz aylarında Telegram’ı engelleme sürecini başlatmıştı. İlk aşamada uygulama üzerinden yapılan görüntülü ve normal aramalar kısıtlanırken, daha sonra medya dosyalarının gönderim hızı yavaşlatıldı.

2026 yılının Şubat ayına gelindiğinde ise mesajlaşma uygulamasında ciddi aksaklıklar yaşanmaya başladı ve erişilebilirlik oranı kademeli olarak yüzde 30 seviyesine kadar geriledi. RBK ve The Bell’in kaynakları, 1 Nisan itibarıyla Telegram’ın tamamen engelleneceğini öne sürmüş olsa da bu durum gerçekleşmedi; uygulama bazı bölgelerde halen aksaklıklarla da olsa çalışmaya devam ediyor.

Fakat BT analisti Mihail Klimarev’e göre bu durum tam engelleme ile eşdeğer bir anlam taşıyor. Klimarev, mesajların beşte birinin mi yoksa üçte birinin mi ulaştığının bir fark yaratmadığını, tüm mesajların iletilmemesinin bir mesajlaşma uygulaması için kabul edilemez olduğunu ifade etti.

Birçok Rusya vatandaşı Telegram’ı VPN servisleri aracılığıyla kullanmaya devam ediyor. Siber avukat Sarkis Darbinyan, Rus yetkililerin kullanımı daha da kısıtlamak amacıyla mesajlaşma uygulamasını “aşırılıkçı”, “terörist” veya “istenmeyen” kuruluş olarak ilan edebileceğine dikkat çekti.

Henüz en kötü senaryonun gerçekleşmediğini belirten Darbinyan, yetkililerin elindeki kısıtlama araçlarının henüz tükenmediğini vurguladı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version