Amerika
Senatör Van Hollen: Hegseth Amerikan halkını yanıltmaya çalışıyor
ABD’li Demokrat Senatör Chris Van Hollen, Savaş Bakanı Pete Hegseth’in İran operasyonuna ilişkin değerlendirmelerine tepki gösterdi ve ABD’nin savaş öncesine kıyasla daha kötü durumda olduğunu söyledi.
ABD’li Demokrat Senatör Chris Van Hollen, çarşamba günü yaptığı açıklamada Savaş Bakanı Pete Hegseth’in İran ile ABD ve İsrail arasında yürütülen çatışmaya ilişkin değerlendirmelerine tepki gösterdi. Van Hollen, Hegseth’in açıklamaları için “boş konuşmak” ifadesini kullandı.
Van Hollen, Hegseth’in gün içinde yaptığı açıklamaların ardından değerlendirmede bulundu. Hegseth, Pentagon’daki brifingde İran’a yönelik askeri operasyonu “tarihi ve ezici bir zafer” olarak nitelendirdi. Hegseth ayrıca Destansı Öfke Operasyonu’nun “her ölçüye göre büyük harfle yazılacak bir askeri zafer” olduğunu söyledi ve İran ordusunun “dağıtıldığını” ve “yıllar boyunca muharebe kabiliyetinin etkisiz hale getirildiğini” ifade etti.
Van Hollen, CNN’de Kate Bolduan’a yaptığı açıklamada, “Pete Hegseth bir kez daha boş konuşuyor, Amerikan halkını yanıltmaya çalışıyor” dedi.
Van Hollen, “Bakın, Donald Trump ve İsrail Başbakanı Bibi Netanyahu bu savaşı başlattığında bulunduğumuz noktaya kıyasla bugün daha kötü durumda olduğumuz konusunda şüphe yok” ifadelerini kullandı.
Van Hollen, İran’ın Hürmüz Boğazı üzerinde kontrol kurabildiğini ortaya koyduğunu söyledi. İran’ın savaşın başında boğazı kapattığını, salı günü ABD ile varılan ateşkes anlaşmasının ardından yeniden açtığını ve çarşamba günü İsrail’in Lübnan’a yönelik saldırılarını gerekçe göstererek tekrar kapattığını aktardı.
Van Hollen, “İran’da önceki yönetime kıyasla daha radikal, daha uç ve daha sert çizgide bir yönetim var ve Donald Trump dün yaptığı paylaşımda bundan sonra İran’ın 10 maddelik planı üzerinden çalışacağımızı söyledi” dedi.
ABD’nin bugün savaşın başladığı döneme kıyasla “daha az güvenli” olduğunu belirten Van Hollen, “Bu durum tam anlamıyla bir felaket oldu; Amerikan vergi mükelleflerine her gün milyarlarca dolara mal oluyor ve elbette ekonomimizi de bozuyor” ifadelerini kullandı.
İran tarafında ise çarşamba öğleden sonra ateşkes anlaşmasından geri adım atıldığı yönünde işaretler ortaya çıktı. İran Parlamentosu Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, yaptığı açıklamada Trump’ın İran’ın 10 maddelik barış planını “uygulanabilir” olarak nitelendirmesine atıfla, “‘Müzakere edilebilir temel’ olarak tanımlanan unsurların, görüşmeler daha başlamadan açık ve net şekilde ihlal edildiğini” belirtti.
Kalibaf, “Böyle durumlarda ikili ateşkes ya da müzakere makul değildir” dedi.
İran’ın çarşamba günü Hürmüz Boğazı’nı yeniden kapattığı bildirildi. Kalibaf, bu adımın gerekçesi olarak İsrail’in Lübnan’a yönelik saldırılarının sürmesini gösterdi ve bunun barış planının bir unsuru olduğunu ifade etti.
Beyaz Saray Sözcüsü Karoline Leavitt ve İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu ise Lübnan’da çatışmaların durdurulmasının İran planı kapsamında üzerinde mutabakata varılan bir unsur olmadığını söyledi.
Lübnan Sosyal Politikalar Bakanı Hanin Seyyid, Associated Press’e yaptığı açıklamada, ateşkes sürecine rağmen İsrail’in hava saldırılarının “tehlikeli bir dönüm noktası” oluşturduğunu belirtti. İsrail’in çarşamba günü 10 dakika içinde 100 noktaya saldırı düzenlediği aktarıldı.
Seyyid, “Bu saldırılar artık Beyrut’un kalbinde gerçekleşiyor. Barınan yerinden edilmiş kişilerin yarısı bu bölgede, Beyrut’ta bulunuyor” dedi.