İngiliz petrol şirketi Shell, ABD ve Britanya’nın Yemen’de Husileri hedef alan saldırılarının çatışmanın daha da tırmanacağı endişelerini artırmasıyla birlikte Kızıldeniz’deki tüm sevkiyatlarını süresiz olarak askıya aldı.
Hamas ile dayanışma içinde hareket ettiklerini blirten Husilerin gemilere yönelik saldırıları küresel ticareti sekteye uğratmıştı.
Wall Street Journal (WSJ) gazetesinde yer alan habere göre geçtiğimiz hafta şirket, saldırıların büyük bir petrol sızıntısını tetikleyebileceği ve gemi mürettebatı açısından güvenlik riskleri oluşturabileceği endişesiyle tüm sevkiyatı durdurma yönünde adımlar attı.
Dün Macaristan’daki Suzuki fabrikasının tedarik zincirindeki sorunlar nedeniyle üretime bir hafta ara vereceği öğrenildi. Söz konusu aksama, Kızıldeniz’deki çatışmaların beraberinde geldi.
Bölgedeki Husilerin artan saldırıları nedeniyle şirket, gemilerin rotalarını değiştirmek zorunda kaldı. Suzuki, fabrikanın 22 Ocak’tan itibaren faaliyetlerine devam edeceğini bildirdi. Geçen hafta ortasında, otomobil üreticileri Tesla ve Volvo da Kızıldeniz’deki durum nedeniyle çalışmalarını askıya aldıklarını duyurdu.
Husiler, Kasım 2023’ten bu yana Filistin ile dayanışma amacıyla İsrail’e giden ya da giden gemileri durdurarak Kızıldeniz’de deniz taşımacılığını aksatıyor.
Kızıldeniz’deki konteyner ve kuru yük gemi trafiğinde keskin düşüş
Diğer yandan AA’nın gemi takip ve denizcilik analiz sağlayıcısı MarineTraffic’ten edindiği verilere göre, Husilerin saldırıları sonrası ilk etapta ağırlıklı olarak konteyner gemi trafiğinde düşüş olsa da bölgedeki gerilimin tırmanmasıyla şu anda tüm gemi türlerindeki seferlerin yavaşladığı görülüyor.
Bu kapsamda, 1-10 Ocak 2024 tarihleri arasında Kızıldeniz’deki günlük toplam gemi trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25 azaldı.
Aynı dönemde, bölgedeki günlük konteyner gemi trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 50 geriledi. Kızıldeniz’de 1-10 Ocak 2023 tarihlerinde bulunan konteyner sayısı 248 iken, bu yılın aynı döneminde bu sayı 118’e düştü.
Kızıldeniz’deki kuru yük gemi trafiği 1-10 Ocak 2024 tarihlerinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 azaldı. Buna rağmen, günlük kuru yük gemi trafiği 1 Ocak 2024 ile 10 Ocak 2024 arasında yüzde 53 düşüş kaydetti. Bölgede 1 ila 6 Ocak arasında 45 kuru yük gemisi seyir halindeyken, bu sayı 10 Ocak itibarıyla 21’e indi.
Ro-ro gemi trafiği yüzde 35 ve yaş yük gemi trafiği ise yüzde 31 azaldı.