Volkswagen, sendikaların grevlerini önlemek adına son anda varılan bir anlaşmayla Almanya’daki operasyonlarında 35.000’den fazla işten çıkarma ve keskin kapasite azaltımları da dahil olmak üzere kapsamlı değişiklikler yapacağını duyurdu.
Sendika liderleri, şirketin 87 yıllık tarihinin en uzun müzakereleri olan 70 saatlik zorlu görüşmelerin ardından varılan anlaşmayı bir “Noel mucizesi” olarak nitelendirdi.
Anlaşmaya göre derhal tesis kapatma ya da işten çıkarma olmayacak ve VW %10 ücret kesintisi talebinden geri adım atmış görünüyor.
Maliyetli grevleri önleyen anlaşma, aylardır süren müzakerelerin ardından yatırımcıları da rahatlatabilir. Hisseler anlaşmanın ardından genişletilmiş işlemlerde %2,4 yükseldi. Şirket hisseleri bu yıl %23 değer kaybetti.
Volkswagen, daha ucuz Çinli rakipleriyle rekabet edebilmek ve Avrupa’daki düşük talep ve elektrikli araçların beklenenden daha yavaş benimsenmesiyle başa çıkabilmek için gerekli olduğunu söylediği önlemler konusunda eylül ayından bu yana sendika temsilcileriyle görüşüyor.
Yaklaşık 100.000 işçi geçtiğimiz ay, maliyet düşürme planlarını protesto etmek amacıyla Volkswagen tarihinin en büyük grevlerinden ikisini gerçekleştirmişti.
Blume’den “rekabetçi maliyet” vurgusu
Volkswagen Grubu CEO’su Oliver Blume yaptığı açıklamada, “Üzerinde anlaşmaya varılan önlemler paketi ile şirket, maliyetler, kapasiteler ve yapılar açısından geleceği için belirleyici bir rota belirlemiştir,” dedi.
Blume, şirketin bundan böyle “kendi kaderini başarılı bir şekilde şekillendirebilecek bir konuma geri döndüğünü” ileri sürdü.
Blume pazar günü Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz) gazetesine verdiği mülakatta ise, “Anlaşma Volkswagen için iyi bir haber,” ifadelerini de kullandı.
Blume, Alman tesislerindeki kapasite fazlasını azaltarak şirketin rekabetçi maliyetlerle araç üretebileceğini de savunarak, “Bu, uzun vadede binlerce insan için ekonomik ve güvenilir bir işveren olmamızın temelini oluşturuyor,” diye ekledi.
Bazı fabrikalarda orta vadede üretim duracak, üretimin bir kısmı Meksika’ya taşınacak
VW, anlaşmanın orta vadede yıllık 15 milyar avro (15,6 milyar dolar) tasarruf sağlayacağını ve 2024 hedefleri üzerinde önemli bir etki yaratmayacağını söyledi.
Acil bir kapatma söz konusu olmasa da VW, Dresden fabrikası ve Osnabrueck tesisinin yeniden kullanımı için bir alıcı aramak da dahil olmak üzere seçenekleri araştırdığını söyledi. Ayrıca üretimin bir kısmı Meksika’ya kaydırılacak.
Dresden fabrikasında araç üretimi 2025 yılı sonuna kadar durdurulacak. VW çalışanları önümüzdeki dört yıl boyunca toplu ücret anlaşması kapsamında zam almayacak, bazı ikramiyeler ise kaldırılacak ya da azaltılacak.
VW’nin en büyük fabrikası olan Wolfsburg’daki üretim dört montaj hattından ikiye düşürülecek.
Çalışma konseyi başkanı Daniela Cavallo, “Hiçbir tesis kapatılmayacak, operasyonel nedenlerle kimse işten çıkarılmayacak ve şirket ücret anlaşmamız uzun vadede güvence altına alınacak,” dedi.
Scholz ve sendikaya göre anlaşma “sosyal açıdan sorumlu”
Gelecekte yapılacak 35.000 işten çıkarma VW’nin işgücünün yaklaşık dörtte birini temsil edecek ve şirketin Almanya’daki fabrika ağının 700.000’den fazla araç azaltılmasına paralel olarak gerçekleşecek.
IG Metall baş müzakerecisi Thorsten Groeger yine de zorunlu işten çıkarmaları içermeyecek olan kesintilerin kapasite fazlalığına yönelik çözümün bir parçası olduğunu ve “sosyal açıdan sorumlu” bir şekilde yapılacağını söyledi.
En büyük hissedar Porsche cuma günkü anlaşmayı “Volkswagen’in rekabet gücünde önemli bir gelişme” olarak memnuniyetle karşıladı ve şimdi kesintilerin uygulanmasının çok önemli olduğunu ekledi.
Scholz cuma gecesi yaptığı açıklamada “iyi ve sosyal açıdan kabul edilebilir bir çözümü” memnuniyetle karşıladığını belirterek, “Tüm zorluklara rağmen, Volkswagen ve çalışanlarının iyi bir geleceğe umutla bakabilmelerini sağlıyor,” dedi.