Çin’de düşen satışlar Volkswagen ve BMW’nin ikinci çeyrek kârlarını olumsuz etkilerken, Alman otomobil üreticileri AB ile dünyanın en büyük otomotiv pazarı arasında yaklaşan ticaret savaşı tehdidi konusunda uyarıda bulundu.
Financial Times’ta (FT) yer alan habere göre BMW CEO’su Oliver Zipse perşembe günü yaptığı açıklamada, AB’nin geçtiğimiz ay Çin yapımı elektrikli araçlara gümrük vergisi getirmesinin, Avrupa pazarı için Çin’de araç üreten Münih merkezli grup da dahil olmak üzere bloğun kendi otomobil üreticilerini vurduğunu söyledi.
Zipse, Avrupa’nın yeşil dönüşümünün “büyük ölçüde Çin’den gelen hammadde ve teknolojiye” dayandığını da sözlerine ekleyerek “karşı önlemlerin” beklendiği uyarısında bulundu.
Volkswagen CEO’suna göre Pekin uzlaşmaya açık
Brüksel tarafından yürütülen bir soruşturmada Çin’in gelişen elektrikli araç (EV) sektörünün Pekin tarafından büyük ölçüde sübvanse edildiğine dair kanıtlar bulunmasının ardından Çin yapımı otomobillere gümrük vergisi getirilmişti. Önlem halen geçici ve kasım ayında AB üye ülkeleri tarafından yapılacak oylamayı bekliyor.
VW CEO’su Oliver Blume ise, AB’nin haziran ayında kararını açıklamasının ardından Çin Ticaret Bakanlığının bu hamleyi “kanunsuz” olarak nitelendirmesine rağmen, iki hafta önce Çinli bakanlarla bir araya geldiğinde tarifeler konusunda tartışmaya açık olduklarını ve “adil bir çözüm hedeflediklerini” söyledi.
Blume, konuyla kişisel olarak “derinlemesine ilgilendiğini” söyledi ve oylama öncesinde “AB’deki farklı ülkelerle temas halinde olduğunu” sözlerine ekledi. Blume, AB tarifelerine karşı çıkarken, Çin’in şu anda Avrupa elektrikli araçlarına yüzde 15 gümrük vergisi uyguladığını kabul etti ve karşılığında Çin’den de “aynı anlaşmayı” beklediğini söyledi.
Alman otomobillerinin satışı azaldı
VW Çin’de yaklaşık 90.000 kişi istihdam ediyor ve son dört yılda 10 milyar avrodan fazla yatırım yaptı. Çin uzun zamandır Alman otomobil üreticileri için en önemli pazar konumundaydı fakat BYD gibi yerli elektrikli araç markalarının artan rekabeti geleneksel otomobil üreticilerini baskı altına aldı ve bir fiyat savaşına yol açtı.
VW’nin Çinli müşterilere yaptığı teslimatlar ikinci çeyrekte 651.500’e düşerek geçen yılın aynı dönemine kıyasla %19’dan fazla azaldı. Kapsamlı bir yeniden yapılandırma programıyla bağlantılı beklenmedik maliyetlerle birleştiğinde, Avrupa’nın en büyük otomobil üreticisinin vergi öncesi kârı %8,4 azalarak 5 milyar avronun biraz altına düştü.
Elektrikli araç satışlarında Alman rakiplerini geride bırakan BMW’nin Çin’deki teslimatları aynı dönemde yaklaşık %5 düşüşle 188.500’ün biraz üzerinde yer alırken, Münih merkezli şirket net kârının neredeyse %9 azalarak 2,7 milyar avroya gerilediğini bildirdi.