DİPLOMASİ

AB elektrikli araç soruşturmasını güncellerken Çin karşı önlemler konusunda uyardı

Yayınlanma

Çin, Avrupa Komisyonu’nun ülkeden ithal edilen elektrikli araçlara (EV) gümrük vergisi uygulanmasına ilişkin son kararını “haksız rekabet uygulaması” olarak eleştirerek, Pekin’in şirketlerinin “meşru hak ve çıkarlarını” savunmak için gerekli tüm adımları atacağını söyledi.

Avrupa Komisyonu, Çin’den düşük fiyatlı elektrikli araç ithalatına ilişkin devam eden sübvansiyon karşıtı soruşturmanın bir parçası olarak salı günü bir karar taslağı yayınladı. Karar, Çinli markalara uygulanması önerilen vergi oranlarını %17 ila %36,3 aralığında belirlerken, bu oran geçen ay açıklanan %17,4 ila %37,6 aralığından biraz daha düşük.

Çin Ticaret Bakanlığı salı günü geç saatlerde yaptığı açıklamada, “Açıklama Çin tarafının görüşlerini tam olarak dikkate almadı ve hala yüksek bir vergi oranı uygulayarak yanlış yaklaşımında ısrar etti” dedi.

Pekin, kendisinin ve EV oyuncularının duruşmalar sırasında Avrupa Komisyonu’na “on binlerce sayfa yasal belge ve kanıt materyali” sağladığını vurguladı.

Bakanlık, “Açıklama, her iki tarafça da kabul edilen gerçeklerden ziyade, Avrupa Komisyonu tarafından tek taraflı olarak belirlenen ‘gerçeklere’ dayanıyordu” dedi ve ekledi: “Çin buna kesinlikle karşı çıkmakta ve büyük endişe duymaktadır.”

Avrupa Komisyonu, geçici önlemlerin ayarlanmasında ilgili taraflardan gelen yanıtların dikkate alındığını söyledi. Çin’de üretilen Tesla otomobillerine yönelik ithalat tarifeleri, ABD’li otomobil üreticisinin aldığı spesifik sübvansiyonlara dayalı olarak vergi seviyesinin belirlenmesi için bireysel inceleme talebinde bulunmasının ardından, daha önce öngörülen %20,8’den %9’a indirildi.

Avrupa Komisyonu, Çin’e yaptığı bir ziyaret sırasında Tesla’ya verilen sübvansiyonların seviyesini doğruladığını ve örneklenen diğer Çinli ihracatçı üreticiler üzerinde de aynı kontrolleri gerçekleştirdiğini söyledi.

Avrupa Komisyonu, “Vergi seviyelerindeki farklılıklar, işbirliği seviyesi ve finansman gibi alanlardaki farklı organizasyonel yapılar gibi çeşitli unsurlardan etkilenen farklı programlar arasındaki değişen sübvansiyon seviyelerini yansıtmaktadır” dedi.

Avrupa Komisyonu’nun açıklamasına göre, önde gelen Çinli otomobil üreticisi BYD’nin tarifesi %17.4’ten %17’ye; SAIC Motor’unki %37.6’dan %36.3’e; Geely’ninki ise %19.9’dan %19.3’e indirildi. İşbirliği yapan diğer şirketler %21.3’lük bir tarifeye tabi olurken, işbirliği yapmayan şirketlerden mevcut %10’luk ithalat vergisine ek olarak %36.3 vergi alınacağı kaydedildi.

İlgili taraflar 30 Ağustos’a kadar taslak karara itiraz edebilirler; bu tarihten önce Avrupa Komisyonu soruşturmasının kesin bulguları üye devletler tarafından oylanarak onaylanacak ve 30 Ekim’e kadar nihai bir açıklama halinde yayınlanacak. Avrupa Komisyonu, kesin tedbirlerin uygulamaya konulduktan sonra beş yıl süreyle yürürlükte kalacağını ve gözden geçirildikten sonra uzatılabileceğini belirtti.

Nihai uygulamadan önce bile Çinli otomobil üreticilerinin ek gümrük vergilerinden darbe aldığı görülüyor. Yeni tarifelerin geçici olarak yürürlüğe girdiği temmuz ayında, 16 ülkeden verileri derleyen Alman pazar araştırma firması Dataforce’a göre, AB’de bir önceki aya göre %45 daha az Çin yapımı elektrikli araç tescil edildi.

Salı günkü açıklamanın ertesi günü bir açıklama yapan Çin Otomobil Üreticileri Birliği, tarife artışlarının hem Çinli hem de Avrupalı taraflara zarar vereceğini söyledi.

Dernek, “[Zamlar] Avrupa’da faaliyet gösteren ve yatırım yapan Çinli şirketlere büyük riskler ve belirsizlikler getirdi ve güvenlerini zedeledi” dedi ve ekledi: “AB’nin otomotiv endüstrisinin gelişiminin desteklenmesi, yerel istihdam olanaklarının arttırılması ve yeşil ve sürdürülebilir kalkınmanın sağlanması üzerinde ciddi bir olumsuz etki yaratacaktır.”

Çok Okunanlar

Exit mobile version