Yedi AB üyesi ülke perşembe günü, Avrupa’nın rekabet gücünü engelleyeceğini ileri sürerek otomobil üreticilerine yönelik emisyon sınırlamalarında yapılması planlanan sıkılaştırmanın ertelenmesi çağrısında bulundu.
Mevcut AB yasalarına göre otomobil üreticileri, 2025 yılında daha da katılaşacak olan CO2 emisyonları için filo limitlerini aşmaları halinde para cezasına çarptırılıyor.
Brüksel’de düzenlenen bakanlar toplantısında sunulan raporda, “Bu tür cezalar sektörün inovasyon ve geliştirmeye yeniden yatırım yapma kabiliyetini ciddi şekilde sınırlandıracak ve dolayısıyla Avrupa’nın küresel sahnedeki rekabet gücüne zarar verecektir,” denildi.
Rapor İtalya, Polonya, Avusturya, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Slovakya tarafından destekleniyor.
Ülkeler “daha pragmatik” bir uygulama takvimi çağrısında bulundu.
Bu öneri Alman temsilciler tarafından rezervle karşılandı. Almanya’nın neden belgeyi imzalamadığı sorulduğunda Müsteşar Bernhard Kluttig, otomotiv endüstrisinin hedeflerine ulaşmasının önemli olduğunu söyledi.
Avrupa Parlamentosu’ndaki “merkez sağ” Avrupa Halk Partisi (EPP) grubunun başkanı Manfred Weber ise Focus dergisine verdiği demeçte, “Şu anda olduğu gibi istihdam söz konusu olduğunda, devlet şirketlerden önemli ölçüde ödeme yapmalarını isteyemez,” dedi.
Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, 2025’teki olası cezaların 2026 ve 2027’de doldurulan kotalarla dengelenebileceğini düşündüğünü söylemişti.
Ancak, Almanya’nın iş dünyası yanlısı liberal Hür Demokratlar (FDP) partisinin parlamento lideri Christian Dürr, filo limitlerinin önümüzdeki yıllarda da karşılanmayacağını söyleyerek bu öneriyi eleştirdi.
Öte yandan Almanya ve Fransa’nın “temiz” teknolojilere ilişkin bir ifade üzerinde anlaşamamaları nedeniyle onsey, rekabet edebilirlik konusunda ortak bir bildiri kabul edemedi.
Özellikle iki ülke arasında nükleer teknolojilerin finansmanı konusunda yaşanan görüş ayrılığı büyük bir engel teşkil etti.