Diplomasi
ABD, Asya sularında üç İran petrol tankerine el koydu
ABD Deniz Kuvvetleri, son günlerde Asya sularında İran bayraklı en az üç petrol tankerine müdahale ederek el koydu. Tahran’ın Hürmüz Boğazı’ndaki trafiği durdurmasına yanıt olarak 13 Nisan’da başlatılan deniz ablukası kapsamında, son on günde 29 geminin İran limanlarına giriş çıkışı engellendi.
ABD Deniz Kuvvetlerinin, son birkaç gün içinde Asya sularında seyreden ve İran bayrağı taşıyan en az üç petrol tankerine müdahale ederek gemileri ele geçirdiği bildirildi.
Reuters haber ajansına konuşan konuya vakıf kaynaklar; söz konusu gemilerin Deep Sea, Sevin ve Dorena isimli tankerler olduğunu kaydetti.
Verilen bilgilere göre Deep Sea ve Sevin isimli tankerlerin kısmen, Dorena’nın ise tamamen petrol yüklü olduğu aktarıldı. Bu üç geminin toplamda yaklaşık 4 milyon varil petrol taşıdığı ifade edildi. Kaynaklar ayrıca, Amerikan ordusunun Derya isimli bir başka tankeri de ele geçirmiş olabileceğini bildirdi.
Gemi takip servisi MarineTraffic verilerine göre, Deep Sea en son bir hafta önce Malezya kıyılarında, Sevin bir ay önce aynı bölgede, Dorena üç gün önce Güney Hindistan açıklarında, Derya ise geçen hafta Hindistan’ın batı kıyılarında görüldü.
Bu gelişmelerden önce Pentagon, Hint-Pasifik bölgesinde Tifani adlı İran tankerinin ele geçirildiğini duyurmuştu.
Ayrıca ABD Başkanı Donald Trump, 19 Nisan’da yaptığı açıklamada, Amerikan ordusunun Umman Körfezi’nde Touska adlı İran konteyner gemisine saldırarak kontrolü ele geçirdiğini söylemişti.
ABD son on günde 29 gemiyi engelledi
Gemilere yönelik bu müdahaleler, ABD’nin 13 Nisan tarihinde İran’a karşı ilan ettiği deniz ablukası çerçevesinde gerçekleşiyor. Amerikan ordusunun son on günlük süre zarfında, toplamda 29 geminin İran limanlarına giriş veya çıkış yapmasına izin vermediği kaydedildi.
ABD, dünya petrol piyasasına sunulan ham petrolün yaklaşık yüzde 20’sinin ve sıvılaştırılmış doğal gazın (LNG) yaklaşık yüzde 30’unun geçtiği Hürmüz Boğazı’ndaki trafiğin Tahran tarafından durdurulması üzerine bu deniz ablukasını başlattı.
İran ise söz konusu su yolunu, ABD ve İsrail tarafından gerçekleştirilen bombardımanlara yanıt olarak kapattığını bildirmişti.
Washington ve Tahran, 8 Nisan tarihinde iki haftalık bir ateşkes üzerinde mutabık kalmış ve ardından Pakistan’da ilk doğrudan görüşmeleri gerçekleştirmişti. Ancak bu diplomatik temasların herhangi bir sonuç vermeden tamamlandığı aktarıldı.
ABD Başkanı Donald Trump, 21 Nisan’da yaptığı açıklamada, Pakistan’ın talebi üzerine ateşkes rejimini uzattığını ancak İran limanlarına yönelik ablukanın sürdürüleceğini ifade etti.
Trump, ateşkesin ne kadar süreyle uzatıldığına dair ayrıntı vermedi. Yedioth Ahronoth gazetesinin kaynaklarına dayandırdığı bilgiye göre, ateşkes 26 Nisan tarihine kadar yürürlükte kalacak.
Axios’un konuştuğu kaynaklar ise bu sürenin, Trump tarafından İran yönetimine çatışmanın çözümü konusunda ortak bir tutum geliştirmeleri için tanındığını belirtti.