Amerika
ABD Enerji Bakanı nükleer idaredeki hatalı tasfiyeleri itiraf etti
ABD Enerji Bakanı Chris Wright, Ulusal Nükleer Güvenlik İdaresi bünyesindeki kritik personelin şubat ayında görevden alınmasını “kendi hatası” olarak tanımladı. Senato’da ifade veren Wright, terimsel bir yanlış anlaşılmanın operasyonel bir aksaklığa dönüştüğünü kaydederek sorumluluğu üstlendi.
ABD Enerji Bakanı Chris Wright, Ulusal Nükleer Güvenlik İdaresi (NNSA) bünyesinde görev yapan ve kritik öneme sahip olduğu belirtilen bir dizi personelin Şubat 2025’te görevine son verilmesinin kendi hatası olduğunu kabul etti.
Wright, ABD Senatosu’ndaki oturumda verdiği ifadede, kurumun işleyişinde meydana gelen bu aksaklığın sorumluluğunu bütünüyle üstlendiğini dile getirdi.
Bakan Wright, sürece ilişkin yaptığı değerlendirmede, hatanın temelinde terimsel bir yanlış anlaşılmanın yattığını belirtti. Wright, ifadesinde şu ifadelere yer verdi:
“En başta bir hata yapıldı ve bu tamamen benim suçumdur. Onaylanmamdan sonraki ilk hafta içinde ‘geçici çalışanlar’ terimi ortaya çıktı. Ben bu ifadeyi yanlış değerlendirdim ve bu yüzde 100 benim hatamdır.”
Kavramsal karmaşanın içeriğine dair detayları paylaşan Wright, “geçici çalışanlar” ifadesinin sadece yeni işe alınan kişileri kapsadığını düşündüğünü kaydetti.
Ancak daha sonra yapılan incelemeler, bu tanımın idare bünyesinde uzun yıllardır görev yapan ve yakın zamanda yeni pozisyonlara atanan deneyimli çalışanları ifade ettiğini ortaya koydu.
Enerji Bakanı, yapılan hatanın kısa sürede fark edildiğini ve görevden alınan personelin kuruma geri dönmesi için gerekli adımların atıldığını vurguladı.
Bakanlık yetkililerinin iletişime geçtiği çalışanlardan ikisinin görevlerine dönmeyi reddettiği bilgisini paylaşan Wright, toplamda kaç personelin bu süreçten etkilendiğine dair net bir sayı belirtmedi.
Wright, “NNSA bünyesindeki sorumlu ve çok önemli bir dizi personeli yanlışlıkla işten çıkardık. Bu beklenmedik bir durumdu ve benim hatamdı. Durumu 24 saat içinde düzelttik ancak bu hatayı kabul ediyorum” dedi.
Şubat 2025 döneminde Bloomberg ve CNN tarafından paylaşılan haberlerde, Enerji Bakanlığı bünyesindeki kesintiler kapsamında NNSA’dan 300 ile 400 arasında personelin çıkarıldığı aktarılmıştı.
O dönemde çeşitli kaynaklar, kararı alan yönetim yetkililerinin, idarenin ABD’nin nükleer silahları üzerindeki kontrolünden sorumlu olduğunun farkında olmayabileceğini bildirmişti.
Enerji Bakanlığı ise söz konusu dönemde yaptığı açıklamada, işten çıkarmaların “50 kişiden az” olduğunu ve bu kişilerin çoğunlukla idari ve büro işleriyle ilgilendiğini kaydetmişti.