Ortadoğu
ABD, Hürmüz’de ticari gemilere refakat sağlamayacak
ABD’nin Hürmüz Boğazı’nda duyurduğu askeri operasyonun ticari gemilere yönelik zorunlu bir refakat süreci öngörmediği bildirildi. Axios’un iki ABD’li yetkiliye dayandırdığı haberde, Amerikan donanmasının doğrudan eşlik yerine caydırıcılık amacıyla bölgeye yakın konumlanacağı belirtildi.
ABD yönetiminin Hürmüz Boğazı’nda başlattığı askeri operasyonun, ticari gemilere yönelik zorunlu bir refakat hizmetini kapsamadığı bildirildi. Axios’un iki Amerikalı yetkiliye dayandırdığı haberinde, operasyonun işleyişine dair teknik ayrıntılar paylaşıldı.
Haberde görüşlerine yer verilen yetkililerden biri, Amerikan filosunun gemilere doğrudan eşlik etmek yerine “yakın bir mesafede” konuşlanacağını belirtti.
Habere göre bu stratejik konumlanma, İran’ın boğazdan geçen gemilere yönelik olası saldırılarına karşı bir caydırıcılık unsuru ve erken uyarı mekanizması işlevi görecek.
Yetkililer ayrıca ABD’nin bu sular üzerinde seyreden ticari gemilere, geçiş güvenliğini artırmak amacıyla “en güvenli rotalar” konusunda teknik tavsiyelerde bulunacağını kaydetti.
ABD Başkanı Donald Trump, geçtiğimiz gün yaptığı açıklamada “Özgürlük” adı verilen operasyonu duyurmuştu. Trump, İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatması nedeniyle Basra Körfezi’nde mahsur kalan ticari gemilere refakat edileceğini ifade etmişti.
Kendi yönetiminin gemilerin kurtarılması için çeşitli ülkelerden yardım talepleri aldığını söyleyen Trump, dışarıdan bir müdahaleyle karşılaşılması durumunda ABD’nin kuvvet kullanmak zorunda kalacağını vurgulamıştı.
Gelişmelere tepki gösteren İran Meclisi Ulusal Güvenlik Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi ise söz konusu operasyonun ateşkes rejiminin ihlali anlamına geleceğini bildirdi.