Diplomasi

ABD ve İran 60 gün içinde nihai barış anlaşması imzalamak için anlaştı

Yayınlanma

ABD ve İran, İsviçre’de yürütülen müzakerelerde 60 gün içinde nihai barış anlaşmasına varmayı öngören bir yol haritası üzerinde anlaşmaya vardı. Katar Dışişleri Bakanlığı tarafından paylaşılan ortak açıklamada, heyetlerin ilk tur görüşmelerinin tamamlandığı ancak teknik müzakerelerin süreceği bildirildi.

ABD ve İran, İsviçre’de gerçekleştirdikleri müzakerelerde 60 gün içinde nihai bir barış anlaşmasına varılmasını öngören bir yol haritası üzerinde anlaşma sağladı.

Katar Dışişleri Bakanlığı tarafından X platformunda yayımlanan, Doha ve İslamabad’dan arabulucuların ortak açıklamasında, yüksek düzeyli komitenin nihai anlaşmaya ulaşılması için hazırlanan yol haritasını onayladığı ve bu durumun teknik müzakerelerin derhal başlamasına zemin hazırladığı belirtildi.

Heyetler arasındaki ilk tur görüşmeler 22 Haziran Pazartesi günü sona erdi. Açıklamada, teknik müzakerelerin İsviçre’nin Bürgenstock dağ beldesinde hafta sonuna kadar devam edeceği kaydedildi.

Belgeye göre taraflar müzakerelerde Lübnan’daki çatışmaların durdurulmasına yönelik bir mekanizma üzerinde de uzlaştı ve ticari gemilerin Hürmüz Boğazı’ndan güvenli geçişini sağlamak amacıyla bir iletişim hattı kurdu.

Diğer taraftan Reuters, ABD Başkan Yardımcısı J.D. Vance’in, geçen hafta varılan mutabakat zaptı doğrultusunda nisan ayından bu yana yürürlükte olan ateşkesin en az 60 gün daha uzatılması için İranlı yetkililerle görüşmelere başladığını aktardı.

Daha önce İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü İsmail Bekai, Tahran ile Washington’ın gemilerin Hürmüz Boğazı’ndan güvenli geçişi için acil durum mekanizması kurulması konusunda anlaştığını açıklamıştı.

İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi de Tahran’ın, petrol ihracatı ve İran’ın dondurulmuş varlıklarının serbest bırakılması dahil olmak üzere bir dizi sorunun çözümü konusunda mutabakata vardığını belirtmişti.

Söz konusu müzakerelerin öncesinde Tahran Hürmüz Boğazı’nı yeniden kapatacağını açıklamış, ABD Başkanı Donald Trump ise İran’a yönelik saldırıları yeniden başlatma tehdidinde bulunmuştu.

Bu gelişme üzerine İran heyeti İsviçre’deki müzakere alanını terk etmişti. El-Meyadin’İn aktardığı bilgilere göre İran, Hürmüz Boğazı’nın kapatılması durumunda “bir ülkeniz kalmayacak” diyen ABD Başkanı Donald Trump’tan özür dilenmesini talep etmişti.

ABD ve İran, iki ülke arasındaki silahlı çatışmanın sona erdirilmesi yönünde ilk adım olarak kabul edilen ve daha geniş kapsamlı bir anlaşmanın önünü açması beklenen mutabakat zaptını 18 Haziran gecesi uzaktan katılım yöntemiyle imzalamıştı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version