Diplomasi
‘ABD ve İran yeni müzakere turuna hazırlanıyor’
Bloomberg’in haberine göre Washington ve Tahran yönetimi, İslamabad’daki ilk temasların ardından uzun vadeli bir ateşkes ve yeni müzakere turu için diplomatik istişarelerini sürdürüyor. Beyaz Saray’ın diplomatik çözüm umudunu koruduğu belirtilirken, taraflar 21 Nisan’da dolacak geçici ateşkes öncesinde uranyum zenginleştirme faaliyetlerinin durdurulması dahil kritik başlıkları netleştirmeyi hedefliyor.
Washington ve Tahran, geçtiğimiz cumartesi günü İslamabad’da gerçekleştirilen ancak somut bir netice vermeyen görüşmenin ardından, uzun vadeli bir ateşkes tesis etmek amacıyla yeni bir doğrudan müzakere turu için istişarelere devam ediyor.
Bloomberg’in konuya aşina kaynaklara dayandırdığı bilgilere göre taraflar, mevcut iki haftalık ateşkesin 21 Nisan’da sona ermesinden önce bir dizi kritik meseleyi ele almayı amaçlıyor.
Görüşmelerin odağında, İranlı uzmanların uranyum zenginleştirme faaliyetlerini askıya alması yer alıyor. Ancak tarafların bu askıya alma işleminin süresi konusunda henüz bir mutabakata varamadığı bildiriliyor.
Müzakereler için yeni lokasyonlar gündemde
Kaynaklar, ABD ve İran heyetlerinin yeniden Pakistan’ın başkenti İslamabad’da bir araya gelebileceğini, ancak alternatif noktaların da masada olduğunu ifade etti.
CNN tarafından teyit edilen bilgilere göre, Başkan Donald Trump, Tahran’ın ABD taleplerini karşılamaya niyetli olduğuna ikna olması durumunda, yakın bir gelecekte doğrudan müzakereleri yeniden başlatmaya hazır bulunuyor.
Beyaz Saray yetkililerinin ihtilafın diplomatik yollarla çözüme kavuşturulması konusunda umutlu olduğu kaydediliyor. İkinci görüşmenin tarihi ve mekanı için yürütülen temaslarda, İslamabad’ın yanı sıra Cenevre seçeneğinin de değerlendirildiği belirtiliyor.
CNN’e konuşan Amerikalı bir yetkili, “Durumun bu yönde seyretmesi halinde hızlıca bir toplantı organize etmeye hazır olmalıyız” ifadelerini kullandı.
Habere göre, istişarelerin gidişatına bağlı olarak, bir anlaşmaya varılması için daha fazla zaman kazanmak amacıyla mevcut ateşkesin süresinin uzatılabileceği de kaydediliyor.
İslamabad’da 11 Nisan’da yapılan görüşmelerde, Başkan Yardımcısı J.D. Vance liderliğindeki ABD heyeti, İran’a uranyum zenginleştirme faaliyetlerini 20 yıl süreyle durdurma teklifinde bulundu.
Görüşmelere dair bilgi sahibi kaynaklar, Tahran’ın bu teklife beş yıllık bir durdurma önerisiyle karşılık verdiğini, ancak bu sürenin Amerikan tarafınca kabul edilmediğini aktardı.
İran’ın ABD şartlarını derhal yerine getirmeyi reddetmesinin ardından Başkan Trump, Hürmüz Boğazı’ndaki İran limanlarına yönelik abluka emri verdi.
Trump ayrıca, ablukayı ihlal etmeye teşebbüs eden gemilere el konulacağı tehdidinde bulundu. Pazartesi günü itibarıyla yürürlüğe giren ve 15’ten fazla savaş gemisinin görevlendirildiği kısıtlamalar, bölgedeki askeri hareketliliği artırmış durumda.