Tüm çabalara rağmen Alman ordusuna katılmak için başvuranların sayısı bu yıl da azalmaya devam ederken, Alman Savunma Bakanı Boris Pistorius asker alımının Bundeswehr için malzeme tedariki kadar yüksek bir öncelik olması gerektiğini vurguladı.
Almanya’nın, Şansölye Olaf Scholz’ün geçen sene Rusya-Ukrayna savaşından sonra ilan ettiği ‘Zeitenwende’ (dönüm noktası) çağrısının en önemli unsuru, Alman ordusunun (Bundeswehr) yenilenmesiydi. 100 milyar avroluk proje halihazırda bir dizi engelle karşılaştı, fakat silahlı kuvvetlerin kapasitesini artırmanın önündeki en son engel, personel eksikliği.
Bundeswehr’in reklam atağı şimdilik işe yaramıyor
Der Spiegel’in aktardığı Savunma Bakanlığı verilerine göre, 2023 yılının ilk beş ayında yaklaşık 23.400 kişi asker olmak için başvuruda bulundu. Bu rakam, bir önceki yılın aynı dönemine göre %7 daha az.
Dergi, bir bakanlık belgesine atıfta bulunarak, “Kayda değer çabalara rağmen, başvurulardaki azalma eğilimi 2023 yılında da devam ediyor. Alınan başvuru sayısındaki düşüşün devam etmesi, personel seçiminde mevcut yüksek kalitenin sürdürülmesini zorlaştıracaktır,” diye ekliyor.
Asker adayları sayısındaki azalma, Ukrayna savaşının başlamasından bu yana orduya yönelik kamuoyu ilgisinin artmasına rağmen gerçekleşiyor. Çarşamba sabahı Stuttgart’taki bir Bundeswehr ‘kariyer merkezini’ ziyareti sırasında konuşan Alman Savunma Bakanı Boris Pistorius, orduya personel çekmenin ve eğitmenin önemini vurguladı.
Ocak ayında göreve başlayan Sosyal Demokrat bakan, “Geçtiğimiz aylarda personel konusunu özellikle ele aldım, çünkü öncelikler açısından kesinlikle [askeri] ihale[ler] konusuyla aynı seviyeye getirilmelidir,” dedi.
Ordunun ‘kariyer merkezleri’
Alman ordusu ülke çapında, özellikle Bundeswehr’in reklamını yaparak ve özellikle gençlerin ilgisini çekerek personel alımı yapmakla görevli altı kariyer merkezi işletiyor.
Pistorius merkezlerin yaptığı çalışmalardan övgüyle söz ederek, ordunun ‘toplumun merkezine’ taşınmasına yardımcı olduklarını ve Stuttgart merkezinin geçtiğimiz yıl yaklaşık 300 etkinlik düzenlediğini söyledi.
Bununla birlikte, potansiyel bir aday ilgi gösterdiğinde hızlı ve etkin bir şekilde takip edilmesinin bir ‘tıkanma noktası’ olmaya devam ettiğini söyledi. Pistorius, “Adaylar Bundeswehr’e ilgi duymaya başladıktan sonra, bir kariyer fuarında, bir okul ziyaretinde, sahada veya başka bir yerde biriyle konuştuktan sonra, [ordu ile] temasa geçmeleri, ilk danışma görüşmesine kadar ne kadar zaman alıyor? Bu, hata yapma lüksümüzün olmadığı kritik bir aşamadır,” diye vurguladı.
Alman bakan, ekonominin genelindeki personel açığı nedeniyle, gençlerin şu anda bir dizi kariyer seçeneğine sahip olduğunu da sözlerine ekledi ve “Yeterince hızlı olmayan kaybeder,” dedi.
Bundeswehr’in okullara kadar girmesi tartışma konusu
Son birkaç yıldır, Bundeswehr yeni işe alımlar için önemli kaynaklar yatırıyor: Alman ordusu 2020 yılında, reklam, kariyer fuarları ve diğer etkinlikler ve örneğin bir YouTube kanalı aracılığıyla özellikle gençleri hedefleyen pazarlama da dahil olmak üzere işe alım için yaklaşık 34 milyon avro harcadı.
Bununla birlikte, ordunun okullarda ve okulların kariyer fuarlarında aktif olarak askere alma çalışmaları, öğrencilerin genç yaşta ‘militarize’ edilmesinden endişe eden Sol Parti (Die Linke) tarafından eleştiriliyor. Bu kapsamda Almanya’nın bazı bölgeleri, Bundeswehr’in okullarda reklam yapmasını yasakladı.