Diplomasi

Angola’da zam isyanı: 22 ölü, 1200’den fazla gözaltı

Yayınlanma

Angola’da hükümetin akaryakıt fiyatlarını artırması üzerine başlayan protestolarda en az 22 kişi öldü, 1200’den fazla kişi gözaltına alındı. Devlet Başkanlığı, isyanların başkent Luanda’dan altı vilayete yayıldığını ve ordunun asayişi sağlamak için görevlendirildiğini açıkladı. Afrika’nın en büyük petrol üreticilerinden olan ülke, yeterli rafinerisi olmadığı için akaryakıt ithal ediyor.

Angola’da hükümetin akaryakıt fiyatlarını artırma kararının ardından bu hafta başlayan protestolarda en az 22 kişinin öldüğü, 1200’den fazla kişinin gözaltına alındığı bildirildi.

Devlet Başkanlığından çarşamba günü yapılan açıklamada, olaylarda 197 kişinin de yaralandığı belirtildi.

Devlet Başkanı Joao Lourenco’nun makamından yapılan açıklamaya göre, pazartesi günü başlayan ve başkent Luanda’dan en az altı vilayete yayılan şiddet olayları iki gün sürdü.

Zam kararı şiddeti tetikledi

Hükümet, bu ayın başlarında dizele uygulanan sübvansiyonları kaldırdığını ve fiyatı yüzde 30’dan fazla artırdığını duyurmuştu.

Bu kararın ardından, Angolalılar için yaygın ulaşım yöntemi olan minibüs taksileri fiyatlarını yüzde 50’ye varan oranda yükseltti.

Devlet Başkanlığından yapılan açıklamada, yeni akaryakıt fiyatlarına ve artan hayat pahalılığına tepkili kişilerin çıkardığı isyanlarda onlarca dükkânın yağmalandığı ve araçların hasar gördüğü ifade edildi.

Ordu asayişi sağlamak için sokağa indi

Açıklamada, isyanların “yaygın bir güvensizlik ortamı tetiklediği” gerekçesiyle ordunun asayişi sağlamak için görevlendirildiği kaydedildi. Ölümlerin nasıl gerçekleştiğine dair ise ayrıntı verilmedi.

Angola’da zamlara karşı protestolar ilk olarak iki hafta önce patlak vermiş, İnsan Hakları İzleme Örgütü (Human Rights Watch), büyük ölçüde barışçıl olan gösterilere karşı polisi aşırı güç kullanmakla suçlamıştı.

Örgüt, polisin bu gösterilerde gereksiz yere göz yaşartıcı gaz ve plastik mermi kullandığını ve protestoculara saldırdığını belirtti.

Petrol zengini ülke neden yakıt ithal ediyor?

Yetkililer, Portekiz’den 1975’te bağımsızlığını kazandığından bu yana 50 yıldır iktidarda olan Angola Halk Kurtuluş Hareketi partisinin yönetimindeki ülkede, muhalefeti susturmak için protestoları sert şekilde bastırmakla sık sık suçlanıyor.

Angola, Afrika’nın en büyük petrol üreticilerinden biri olmasına rağmen, ülke yurt içi talebi karşılayacak yeterli rafineriye sahip değil. Bu nedenle dizel ve benzini yüksek fiyatlarla ithal ediyor.

Kenya’da protestolar kanlı bastırıldı: Yüzlerce yaralı, onlarca gözaltı

Çok Okunanlar

Exit mobile version