Diplomasi

Anket: NATO ülkelerinde ABD’ye yönelik güven düzeyi tarihi seviyelere geriledi

Yayınlanma

Münih Güvenlik Konferansı öncesinde yayımlanan kapsamlı anket verileri, NATO müttefiklerinin ve önde gelen gelişmekte olan ülkelerin ABD’yi artık güvenilir bir ortak değil, bir tehdit unsuru olarak değerlendirdiğini gösteriyor. Trump’ın dış politikadaki sert hamleleri ve savunma taahhütlerine dair yarattığı belirsizlik, Batı başkentlerinde Washington’dan bağımsız bir güvenlik mimarisi arayışını hızlandırdı.

NATO ülkelerinde yaşayanlar, ABD’yi artık güvenilir bir savunma kalkanı olarak görmüyor. Washington’ın müttefikleri, ABD’yi savunma konuları dahil olmak üzere artık sırt dayanabilecekleri güvenilir bir ortak olarak nitelendirmekten vazgeçti.

Dahası, Donald Trump’ın iktidardaki bir yılı içinde, ABD’yi bir tehdit olarak değerlendirmeye başlayan başlıca gelişmiş ve önde gelen gelişmekte olan ülkelerin tamamını kendine karşı cephe aldırdığı görülüyor.

Bu durum, cuma günü başlayacak Münih Güvenlik Konferansı öncesinde yayımlanan anket sonuçlarıyla somutluk kazandı.

Politico’nun talebi üzerine şubat başında gerçekleştirilen araştırma; Almanya, Kanada, Fransa ve İngiltere’de ABD’yi “güvenilmez müttefik” olarak tanımlayanların oranının, “güvenilir” bulanlardan çok daha yüksek olduğunu ortaya koydu.

Almanya’da katılımcıların yüzde 50’si, Kanada’da ise yüzde 57’si bu görüşü paylaştı. Fransa’da ABD’yi güvenilmez bulanların oranı (yüzde 44), aksi yönde görüş bildirenlerin (yüzde 20) iki katını aştı.

ABD ile “özel ilişkilerine” güvenen İngiltere’de dahi, güvenilmez bulanların oranı yüzde 39 iken, güvenenlerin oranı yüzde 30’da kaldı.

NATO üyeleri ABD’nin askeri yardımına olan inancını yitirdi

NATO müttefikleri, artık ABD’den askeri yardım beklemenin mümkün olmadığı görüşünde birleşiyor. Ülkelerinin, ABD ile olan ilişkileri nedeniyle düşman saldırısından korunacağına inananların oranı bir yıl içinde Fransa’da 22 puan düşerek yüzde 28’e, Almanya’da 16 puan düşerek yüzde 29’a, İngiltere’de ise 10 puan gerileyerek yüzde 43’e düştü.

Buna karşılık, düşmanların ABD’den çekinmeyeceğini düşünenlerin oranı 10 ila 15 puanlık artışlarla sırasıyla yüzde 31, yüzde 32 ve yüzde 25 seviyelerine ulaştı.

Anketi yürüten Londra merkezli Public First kuruluşundan Seb Reid, sonuçları değerlendirirken geçen yıl Avrupalıların ABD’yi öngörülemez olsa da düşmanlarını caydıran önemli bir müttefik olarak gördüğünü belirtti.

Reid, güncel tabloya ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı:

“Ancak şu anda Avrupa kamuoyu, NATO ittifakının sağladığı transatlantik caydırıcılığı sadece garanti olarak görmemekle kalmıyor, bu caydırıcılığın mevcudiyetine dahi güçlükle inanıyor. Münih Konferansı’na giden liderler için temel soru artık şu: ABD’nin katılımı olmadan bu ittifakın sağladığı güvenlik nasıl yeniden inşa edilebilir?”

Rusya’nın Litvanya müdahalesi simülasyonu endişeleri pekiştirdi

Bu yaklaşım, yakın zamanda Almanya’da askeri yetkililer ve uzmanlar tarafından gerçekleştirilen bir Rusya’nın Litvanya’ya askeri müdahale simülasyonuna da yansıdı.

Söz konusu tatbikatın katılımcıları, Moskova’nın operasyonunu bir “insani misyon” olarak sunması durumunda, ABD Başkanı’nın NATO tüzüğünün kolektif savunmaya ilişkin 5. maddesini uygulamaktan kaçınabileceği sonucuna vardı.

Münih Güvenlik Konferansı için hazırlanan ve Rusya hariç G7 ile BRICS ülkelerini kapsayan anket, ABD’nin artık ciddi bir tehdit olarak görüldüğünü ortaya koydu.

Financial Times’ın aktardığına göre, bu tutumdaki en keskin artış Kanada’da yaşandı. Kasım 2024’te yüzde 19 olan bu oran, anketin yapıldığı Kasım 2025’te yüzde 44’e yükseldi.

Trump’ın Kanada’yı ABD’nin 51. eyaleti yapmak istediğine dair mükerrer açıklamaları bu algıda etkili oldu.

Güncel verilerle Kanadalıların yüzde 50’si ABD’yi bir tehdit olarak görüyor ki bu oran Çin’e yönelik algıyla aynı seviyeye ulaştı.

G7 ve BRICS ülkeleri ABD’yi tehdit olarak kodluyor

Kanada’yı diğer BRICS ülkeleri takip ediyor; Güney Afrika (yüzde 40), Brezilya (yüzde 34) ve Hindistan (yüzde 29) ABD’yi tehdit olarak nitelendiriyor.

Almanya’da da bu oran, bir yıl önceki yüzde 23 seviyesinden Hindistan ile aynı olan yüzde 29’a yükseldi. Benzer artışlar tüm G7 ülkelerinde gözlendi.

Tüm bu gelişmeler, Trump’ın Venezuela lideri Nicolas Maduro’nun yakalanması emrini vermesinden ve Danimarka toprağı olan Grönland üzerinde kontrol sağlamak için güç kullanma veya engel olmaya çalışan Avrupa ülkelerine gümrük vergisi uygulama tehdidiyle saldırı başlatmasından önce kaydedildi.

Trump’ın bu hamlelerinin ardından ABD’ye yönelik tutum daha da kötüleşti. YouGov anketine göre ocak ayında Danimarkalıların yüzde 84’ü ABD’ye karşı olumsuz görüş bildirirken, bu oran kasım ayında yüzde 70, Joe Biden’ın başkanlığı döneminde ise ortalama yüzde 36 seviyesindeydi.

Amerika’yı hala dost veya müttefik bir ülke olarak görenlerin oranı İspanya (yüzde 39), Almanya (yüzde 41) ve İngiltere’de (yüzde 46) katılımcıların yarısının altına geriledi.

Çok Okunanlar

Exit mobile version