iPhone’un üreticisinin on yıl süren elektrikli Apple Car üretme projesinden vazgeçmesinden bir ay sonra, dünyanın en büyük üçüncü akıllı telefon üreticisi olan Çinli rakibi Xiaomi, ilk elektrikli aracını piyasaya sürerek cesur bir girişim başlattı.
Xiaomi, perşembe gecesi Pekin’de Speed Ultra 7 spor sedanı için düzenlediği lansman etkinliğiyle elektrikli araçlar konusundaki iddiasını ortaya koyarak 215.900 Rmb (29.867 $) rekabetçi başlangıç fiyatını ve bu haftadan itibaren ülke genelindeki mağazalarında satışa sunulacağını duyurdu. Bu fiyat Tesla’nın Model 3 standart versiyonunun 237.900 Rmb’lik fiyat etiketiyle karşılaştırılıyor.
Xiaomi’nin kurucusu ve CEO’su Lei Jun, geçtiğimiz günlerde Apple’ın Project Titan’ı hurdaya çıkarma kararı hakkında “Tim Cook’un yerinde olsaydım bunu asla yapmazdım” dedi ve Xiaomi’nin otomobil projesini ‘son girişimcilik örneği’ olarak adlandırdı.
İlk modeli Çin’de sert bir fiyat kırma savaşının ve tüketiciler için ilerlemeyi zorlaştırabilecek çok sayıda seçeneğin ortasında piyasaya sürülüyor.
Elektrikli araçlar şu anda dünyanın en büyük otomobil pazarında yeni otomobil satışlarının yaklaşık üçte birini oluştururken, Financial Times’a göre (FT) analistler ve yöneticiler hem eski otomobil üreticilerini hem de pazara yeni giren çok sayıda şirketi vuracak bir konsolidasyon dönemi öngörüyorlar. Ayrıca ABD ve Avrupa’da, Çin’de iç talep büyümesi yavaşladıkça, Çin’in elektrikli araç ihracat dalgasının uluslararası pazarlara akın edeceği ve bunun da haksız ticaret uygulamaları ve ulusal güvenlikle ilgili korkuları artıracağı endişesi var.
Çin elektrikli araç endüstrisi hız kesmeden devam ediyor
Xiaomi’nin ilk otomobilinin hayata geçmesinin sadece üç yıl sürmesi, Çin’in ultra rekabetçi ve dünya lideri elektrikli araç endüstrisindeki gelişim hızını ve teknoloji şirketlerinin pazar payı kazanma hevesini vurguluyor. Bir diğer önde gelen Çinli akıllı telefon üreticisi Huawei de, M7 modeli bu yıl Çin’de en çok satan dördüncü elektrikli araç olan Aito markasıyla yükselişini sürdürüyor.
Çin Otomobil Satıcıları Derneği Uzman Komitesi üyesi Li Yanwei, FT’ye verdiği demeçte, Xiaomi’nin fiyat indirimleri yapan Tesla, BMW, BYD ve Geely’s Zeekr gibi daha geleneksel otomobil üreticilerinin zorluklarıyla karşı karşıya olduğunu söyledi. Li, “SU7 için fazla yer bırakmadılar” dedi.
Xiaomi CEO’su Lei’ye göre SU7, Tesla ve Porsche’ye rakip olacak ve her ikisinden de daha hızlı ivmelenebilecek bir “rüya otomobil” olarak konumlandırılıyor.
Önümüzdeki 15 ila 20 yıl içinde dünyanın ilk beş otomobil üreticisinden biri olma hedefiyle, elektrikli araç projesine on yıl içinde 10 milyar dolar yatırım yapma sözü verdi. Lei, “Xiaomi Auto, Çin’in otomobil endüstrisinin yükselişi için çabalıyor,” dedi.
Hollandalı düşünce kuruluşu Clingendael’in Çin otomobil pazarı uzmanı Tycho de Feijter ise FT’ye yaptığı değerlendirmede, “Çinli şirketler daha önce yapılmamış bir şeyi denemekten korkmuyorlar… Apple gibi [gruplar] ise hızlı karar veremeyecek kadar büyükler” dedi.
Xiaomi’nin beş koltuklu aracı, akıllı telefonları ve klima ve pilav pişirici gibi ev aletleriyle de çalışan bir işletim sistemine sahip ve kullanıcıların yoldayken her türlü cihazı kontrol etmesine olanak tanıyor.
Şanghay merkezli danışmanlık şirketi Automotive Foresight’ın kurucusu Yale Zhang, “Akıllı telefon ürünü ve kendi geliştirdiği bir işletim sistemi olan bir şirket, otomobil bağlantısı açısından geleneksel otomobil üreticilerine göre tartışmasız bir üstünlüğe sahip” dedi.