Ortadoğu
Arakçi: Füze programımız müzakereye açık değil
İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, uluslararası baskılara rağmen Tahran’ın füze programını geliştirmeye ve uranyum zenginleştirmeye devam edeceğini bildirdi. Arakçi, nükleer programla ilgili endişeleri gidermek için dolaylı müzakerelere açık olduklarını da belirtti.
İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, uluslararası baskılara rağmen Tahran yönetiminin uranyum zenginleştirmeye ve füze programını geliştirmeye devam edeceğini açıkladı.
Arakçi, Mehr haber ajansına verdiği mülakatta, “Füze programımızla ilgili müzakere yapmayacağız ve aklı başında hiç kimse bu programın silahsızlandırılmasını kabul etmez. Uranyum zenginleştirmeyi durduramayız ve askeri yolla başaramadığımız şeyi siyasi yolla da başaramayız” diye konuştu.
‘Dolaylı temaslar yoluyla anlaşabiliriz’
Bununla birlikte Arakçi, Washington ile füze programını görüşme ihtimaline de değindi. Arakçi, “Nükleer programımızla ilgili endişeleri gidermek için müzakerelere hazırız. ABD ile doğrudan müzakereler yapmaya çalışmıyoruz ve dolaylı temaslar yoluyla bir anlaşmaya varabiliriz” ifadelerini kullandı.
Abbas Arakçi ayrıca, İsrail ve ABD’nin saldırılarının ardından nükleer malzemelerin “bombalanan tesislerin enkazı altında kaldığını ve başka yerlere taşınmadığını” söyledi.
İran’dan Rusya’ya ‘stratejik ittifak yararsız’ suçlaması
13-24 Haziran tarihleri arasında İran ve İsrail arasında 12 gün süren bir savaş yaşanmış, bu savaş esnasında İsrail hava kuvvetleri Tahran’ın önemli nükleer tesislerine saldırılar düzenlemişti.
22 Haziran’da ABD de harekâta katılarak Fordo, Natanz ve İsfahan’daki üç önemli nükleer merkezi vurmuştu. Washington’a göre bu saldırılar, İran’ın nükleer programına ciddi ölçüde zarar verdi.
Çatışmaların ardından İran Siyasi Uygunluk Konseyi temsilcisi Seyid Muhammed Sadr, Rusya’nın İsrail’e İran’ın hava savunma sistemlerinin konumuna ilişkin veri sağladığını belirtmiş ve Moskova ile stratejik ittifakı “yararsız” olarak nitelemişti.
Yaptırımlar ve çöken nükleer anlaşma
Birleşmiş Milletler (BM) Güvenlik Konseyi, 2006 yılında İran’a karşı ilk kez yaptırım kararı almış, ilerleyen yıllarda bu yaptırımlar birkaç kez daha sertleştirilmişti.
2015 yılında ise Tahran, uranyum zenginleştirmeyi sınırlandırmayı, nükleer silah geliştirmemeyi ve Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) müfettişlerini kabul etmeyi taahhüt etmiş, karşılığında yaptırımlar kaldırılmıştı.
Ancak bu yılın ağustos ayında İngiltere, Almanya ve Fransa, İran’ı anlaşmadaki yükümlülüklerini sistematik olarak ihlal etmekle suçlayarak yaptırımları yeniden yürürlüğe koydu.
12 Ekim’de Arakçi, İran’ın 9 Eylül 2025 tarihli Kahire Anlaşması kapsamında UAEA ile işbirliğini askıya aldığını duyurdu. Arakçi, bu karara gerekçe olarak BM’nin 28 Eylül’de yaptırımları yeniden uygulamasını gösterdi.
Öte yandan Arakçi, “İran halkının haklarını garanti altına alan adil koşullar” sunulması ve UAEA’nın rolünün açıkça tanımlanması hâlinde Tahran’ın anlaşmayı yeniden uygulamaya başlayabileceğini de sözlerine ekledi.