Diplomasi

Avrupa Komisyonu, Rosneft’in Alman iştiraklerinin devletleştirilmesine onay verdi

Yayınlanma

Avrupa Komisyonu, Almanya Federal Ekonomi ve İklim Koruma Bakanlığının Rus enerji devi Rosneft’in Alman iştiraklerini satın almasını onayladı. Kararla birlikte, 2022 yılından bu yana kayyum yönetiminde bulunan varlıklar üzerinde Berlin’in kalıcı devlet kontrolü kurmasının önü açıldı.

Avrupa Komisyonu, Almanya Federal Ekonomi ve İklim Koruma Bakanlığının Rosneft’in Alman iştirakleri olan Rosneft Deutschland GmbH (RDG) ve RN Refining & Marketing GmbH (RN R&M) üzerindeki tam kontrolü devralmasını uygun buldu.

Kurumun internet sitesinden yapılan açıklamada, şirketlerin sınırlı pazar payları göz önüne alındığında işlemin rekabet açısından endişe yaratmayacağı sonucuna varıldığı kaydedildi. İncelemenin basitleştirilmiş prosedür kapsamında yürütüldüğü belirtildi.

Berlin varlıklar üzerinde kalıcı kontrol kuruyor

Alınan bu onay, Alman makamlarının 10 Mart 2026 tarihinde süresi dolacak olan kayyum yönetimini uzatmak yerine, Rosneft varlıkları üzerinde kalıcı olarak devlet kontrolünü tesis etmesine olanak tanıyor.

Enerji ve Finans Enstitüsü (İEF) Araştırma Direktörü Aleksey Belogoryev, konuya ilişkin RBK medya kuruluşuna yaptığı değerlendirmede, “Bu, Rosneft ve Almanya Ekonomi ve İklim Koruma Bakanlığı tarafından tutulan iki bağımsız denetim grubunun güncel değerlendirmeleri olduğu için tahmin yürütmeyi gerektirmeyen nadir bir durum” dedi.

Hükümet pazarlığa hazır görünüyor

Belogoryev, Rosneft’in 6,5 milyar avroluk değerlemesinin tam maliyetin temeli olarak kabul edilebileceğini belirterek şöyle konuştu:

“Alman denetiminin yaptırım iskantosunu hesaba katan 3,5-4 milyar avroluk tahmini, muhtemelen Alman hükümetinin pazarlığa hazır olduğu üst seviyeyi yansıtıyor. Bu rakam ne yazık ki işlemin gerçek değerine çok daha yakın. Berlin ve Avrupa Komisyonu süreci Rosneft’in rızasını alarak dostane şekilde yürütmek istiyor. Amaç, işlemin uluslararası yatırımcıların gözünde gizli bir müsadere gibi görünmesini engellemek ve yıllarca sürecek davalardan kaçınmak. Ancak fiyat konusunda anlaşılamazsa, hükümet adil gördüğü tutarı bloke edilmiş bir emanet hesaba aktararak süreci resmen sonlandırabilir.”

Washington ve Berlin yaptırımlar için anlaştı

Ekim 2025’te ABD’nin Rosneft’e yönelik yaptırım kararının ardından, Almanya Başbakanı Friedrich Merz’in Washington ile görüşerek Alman iştiraklerini bu kapsamdan çıkardığı aktarıldı.

Rosneft’in Almanya’daki yapıları 2022 sonbaharında Federal Ağ Ajansına devredilmişti. Bu süreçte şirketin PCK Raffinerie (yüzde 54,17), MiRO (yüzde 24) ve Bayernoil (yüzde 28,57) rafinerilerindeki payları kayyum yönetimine alınmıştı.

Rosneft, Berlin’in bu hamlesini kamulaştırma olarak nitelendirerek yargıya başvurmuştu. Leipzig’deki mahkeme 2023 baharında, iştiraklerin enerji arzındaki yükümlülüklerini yerine getirememe riski gerekçesiyle hükümetin kararını hukuka uygun bularak davayı reddetmişti.

Rus şirketi ise tüm düzenleyici şartları yerine getirdiğini ve ürün teslimatlarını aksatmadığını vurgulamıştı. 2024 baharında ise Almanya Ekonomi Bakanlığı, varlıkların satış sürecinin başladığını duyurmuştu.

Çok Okunanlar

Exit mobile version