ABD’li uçak üreticisi Boeing’in alt kademe makinistleri, sendika liderleri tarafından müzakere edilen anlaşmayı reddederek grev kararı aldı. Şirkette 16 yıldır ilk kez gerçekleşen grev, Amerika’nın en büyük imalat devlerinden ve en büyük ihracatçılarından birinin ticari uçak üretimini fiilen durduracak ve ABD ekonomisine potansiyel bir darbe vuracak.
Washington eyaletindeki yaklaşık 33.000 Boeing işçisini temsil eden Uluslararası Makinistler ve Havacılık İşçileri Birliği (IAM) 751. Bölge liderleri pazar günü şirketle geçici bir anlaşmaya vardıklarını duyurdular.
Sendikanın pek çok üyesi sosyal medyada öfkelerini dile getirerek anlaşmayı eleştirdi ve sendika liderlerini çok aza razı olmakla suçladı.
Sendika üyelerinin sözleşmeleri perşembe gecesi yarısı sona erdi. İşçilerin neredeyse yüzde 95’i pazar günü pazarlık ekibi tarafından onaylanan anlaşmayı reddetmek için oy kullandı ve yüzde 96’sı grevi tetiklemek için gereken üçte iki çoğunluğu kolayca aşarak grev yönünde oy kullandı.
Grev, Boeing’in uçak teslim etme kabiliyetini sınırlayacak ve yılın ilk yarısında 8.3 milyar dolarlık bir çıkış bildirmesinin ardından nakit akışını yavaşlatacak. Şirketin kredi notu çöp seviyesinin bir kademe üzerinde ve not indiriminden kaçınması teslimatlardan nakit yaratabilmesine bağlı.
S&P Global Ratings analisti Ben Tsocanos Financial Times’ verdiği demeçte, “uzun bir grev şirketin toparlanmasını geciktirir ve not üzerinde baskı yaratır” dedi.
ABD Başkanlık seçimlerini de etkileyebilir
ABD’nin ulusal şampiyonu ve kilit savunma müteahhidindeki endüstriyel eylemin kasım ayındaki başkanlık seçimleri üzerinde de etkileri olabilir. Adaylar Kamala Harris ve Donald Trump sendika seçmenlerine hitap etmeye çalışıyor ve Washington salıncak eyalet olmasa da, örgütlü emek Michigan ve Pennsylvania gibi eyaletlerde önemli bir seçmen kitlesi.
Anlaşma, yüzde 25’lik bir ücret artışı, güvenlik konularında daha fazla girdi ve kritik olarak, önümüzdeki dört yıl içinde piyasaya sürülmesi halinde yeni bir ticari jet uçağının Washington’da inşa edileceğinin garantisini içeriyordu. Bu taahhüt, Boeing’in Güney Carolina’daki sendikasız fabrikasında yirmi yıldır sürdürdüğü işleri genişletmesinin ardından Puget Sound bölgesindeki istihdamı korumak için gerekli görülüyordu.
Yüzde 25’lik artış, Detroit’in Üç Büyük otomobil üreticisinde çalışan işçilerin geçen sonbaharda greve gitmelerinin ardından elde ettikleri kazanımlarla aynı doğrultuda.
Ancak son sekiz yıldır makinistlerin ücret artışları yüzde 4 ile sınırlandırılmış ve enflasyon satın alma güçlerini erozyona uğratmıştı. Zam, işçilerin emekli maaşlarını ortadan kaldıran ve Boeing’in sendikanın taviz vermemesi halinde işi bölgeden uzaklaştıracağını söylediği aynı 2014 müzakeresinden kaynaklandı.
751. Bölge’nin üyeleri, sendikanın Kuzey Amerika yönetiminin birçok muhalifin şehir dışında olduğu bir tatil dönemine denk getirdiği bu anlaşmayı yüzde 51’e karşı yüzde 49 oyla onayladı.
Bu, pazarlık sendika üyeleri için bir darbe oldu. Boeing’in makinistleri 1948’den bu yana yedi kez greve gitti. Pazar günkü geçici anlaşmanın ardından sosyal medyada bazı üyeler bölgesel düzeydeki sendika liderlerini kendilerine ihanet etmekle suçladı.
Boeing’de 1995’teki 10 haftalık grevden bu yana en uzun grev olan 2008’deki 8 haftalık grev, şirkete günde yaklaşık 100 milyon dolara mal olmuştu.