Çinli batarya üreticisi AESC, Hintli şirketin ve İngiliz bakanların katılımını gizleme çabalarına rağmen Tata’nın Britanya’daki batarya fabrikasında kilit bir rol oynamaya hazırlanıyor.
Tata geçtiğimiz ay Jaguar Land Rover’ın elektrikli otomobilleri için batarya sağlayacak İngiltere’deki bir tesis için 4 milyar sterlin harcama sözü vermişti.
Duyuru sırasında Tata, daha önce Envision AESC olarak adlandırılan ve Çinli enerji devi Envision’a ait olan bir batarya üreticisi olan AESC’nin projeye dahil olduğunu doğrulamayı reddetmişti.
İngiliz bakanlar da Çin destekli batarya grubunun olaya dahil olduğunu doğrulamamıştı. Başbakan Rishi Sunak geçen ay Çinli şirketin işin içinde olup olmadığı sorusuna, “Bu benden ziyade Tata için bir soru,” cevabını vermişti.
Sunak’ın da üyesi olduğu Muhafazakâr Parti milletvekillerinin birçoğu Çin’e hasmane yaklaştığı için, Tata’ya batarya gigafabrikası inşa etmesi için verilen 500 milyon sterlinlik devlet yardımı ve diğer teşviklerin bir kısmının Çinli bir şirkete gidebileceği yönündeki herhangi bir öneri siyasi açıdan ‘hassas’ olarak değerlendiriliyor.
Yeni Somerset batarya fabrikası geçen ay duyurulduğunda Tata, “Tata Sons’un yeni küresel batarya şirketi Agratas, yeni gigafabrikada bataryaları tasarlayacak, geliştirecek ve üretecek,” demişti. O dönemde Envision için olası bir rol sorulduğunda Tata, “Gigafabrika ile ilgili devam eden görüşmeleri açıklamayacağız,” demişti.
Financial Times’a (FT) konuşan ve anlaşmalar hakkında doğrudan bilgi sahibi olan beş kişi, Envision’ın AESC iştirakinin yatırıma ‘derinlemesine’ dahil olduğunu söylüyor.
Doğrudan bilgi sahibi iki kişiye göre şirket, tesiste üretilecek olan ilk nesil bataryalar için teknoloji tedarik edecek. Bu kişiler, Tata’nın Agratas şirketinin gelecekte kullanmak üzere kendi teknolojisini geliştirmeyi hedeflediğini fakat bu çalışmanın henüz erken bir aşamada olduğunu söyledi.
Doğrudan bilgi sahibi üç kişiye göre, Envision’ın AESC şirketi 2025 yılından itibaren elektrikli Jaguar modelleri için de batarya sağlayacak. Bu bataryaların Nissan’ın komşu otomobil tesisiyle bağlantılı olan Sunderland’deki AESC batarya fabrikasından gelmesi muhtemel.
Sunderland anlaşması, Tata’nın 2020’lerin ikinci yarısında faaliyete geçmesi beklenen gigafabrikasını inşa ederken batarya tedarikindeki boşluğu doldurmaya yardımcı olacak.
AESC daha önce Japon otomobil üreticisi Nissan’a aitti ve Nissan 2018 yılında bu şirketi Çinli enerji grubu Envision’a sattı.
Birleşik Krallık İş, Enerji ve Sanayi Stratejisi Bakanı Kemi Badenoch Haziran ayında Envision’ın Sunderland’de oynadığı rolü memnuniyetle karşılamış ama Londra’nın Pekin’in batarya teknolojisine ‘aşırı bağımlı’ hale gelmemesi gerektiği konusunda uyarıda bulunmuştu.