DİPLOMASİ

Çatışmalar sürerken Güney Kore Orta Doğu’da ticari bağlarını güçlendiriyor

Yayınlanma

Güney Kore, petrol ve gaz açısından büyük ölçüde bağımlı olduğu bölgede yeni fırsatlar ararken, elektrikli araç üretimi, dijital gelişim, enerji, altyapı ve gemi inşası için anlaşmalar imzalayarak Orta Doğu’daki ticari ve ekonomik bağlarını güçlendiriyor.

Ocak ayında Birleşik Arap Emirlikleri’ne yaptığı ziyaretin ardından bu hafta Suudi Arabistan ve Katar’a da bir ziyaret gerçekleştiren Başkan Yoon Suk Yeol’un öncülük ettiği bu girişim, bölgede istikrarsızlığın arttığı bir döneme denk geldi.

Nikkei Asia’nın haberine göre, Seul hükümeti, Yoon’un Krallığa yaptığı devlet ziyareti çerçevesinde Riyad’da düzenlenen bir yatırım forumunda Güney Koreli ve Suudi Arabistanlı şirketlerin 46 anlaşma imzaladığını duyurdu. Kore Endüstrileri Federasyonu, foruma 135 Güney Koreli iş liderinin katıldığını söyledi.

Anlaşmalar arasında Hyundai Motor ile Suudi Kamu Yatırım Fonu (PIF) arasında 500 milyon dolarlık bir sözleşme de yer alıyor. Otomobil devi ve PIF, 2026 yılından itibaren Suudi Arabistan’da hem içten yanmalı motorlu hem de elektrikli olmak üzere yılda 50.000 araç üretecek bir tesis inşa etmek üzere ortak bir girişim kurmaya karar verdi. Plan, küresel otomobil üreticisinin Orta Doğu’daki ilk montaj hatlarına işaret ediyor.

Yoon, Kral Suud Üniversitesi’nde öğrencilere yaptığı açıklamada, “Hyundai Motor, Kore ve Suudi Arabistan’ın ortaklaşa teknoloji geliştirdiği ve ürün ürettiği yeni bir dönemi simgeleyen bir elektrikli araç fabrikası kurmaya karar verdi” dedi ve şöyle devam etti: “Koreli ve Suudi gençlerin değişim için kilit roller oynayabileceğini umuyorum. Suudi gençler Kore’de eğitim almak isterlerse, biz sizin önünüzü açacağız.”

Güney Kore’nin en büyük internet ve e-ticaret şirketi Naver, Orta Doğu’daki ilk büyük ölçekli projesinde başkent Riyad da dahil olmak üzere krallıktaki beş şehir için dijital bir platform kurmak üzere Suudi hükümetiyle 100 milyon dolarlık bir anlaşma imzaladı.

Güney Kore son yıllarda önemli bir silah ihracatçısı haline geldi ve Yoon’un ofisi iki ülkenin füze savunma ve topçu silahlarında büyük ölçekli sanayi işbirliğini tamamladığını söyledi. Anlaşmanın boyutunu ve miktarını “oldukça büyük” olarak tanımladı ancak ayrıntı vermekten kaçındı.

Katar’da HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, devlete ait QatarEnergy’den 17 sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) taşıyıcısı için 3,9 milyar dolarlık bir sipariş aldı ve bu, ülkenin gemi inşa endüstrisinde şimdiye kadarki en büyük tek anlaşma oldu. Gemiler, 2029 yılına kadar Körfez monarşisine teslim edilmek üzere HD KSOE’nin bir gemi inşa birimi olan HD Hyundai Heavy Industries tarafından Güney Kore’nin büyük limanı Ulsan’da üretilecek.

Ekonomik pragmatizm öne çıkıyor

Yoon’un ziyareti, İsrail ile Hamas arasındaki çatışmalar nedeniyle bölgesel gerilimlerin yoğunlaştığı bir dönemde gerçekleşti. Ancak Güney Koreli uzmanlar, Orta Doğu’nun en büyük güçlerinden biri olan Suudi Arabistan’ın ve bölgedeki diğer birçok ülkenin ekonomik kalkınmayı siyasetten daha fazla önemsediğini ve bunun da Güney Koreli şirketler için bir fırsat oluşturduğunu söylüyor.

Asan Politika Çalışmaları Enstitüsü’nde kıdemli bir araştırmacı olan Jang Ji-hyang, Nikkei’ye verdiği demeçte, “Şu anda bölge çatışmalar nedeniyle karışık görünüyor, ancak Suudi Arabistan, BAE ve bölgedeki diğer ülkeler ekonomik pragmatizme odaklanıyor” dedi ve ekledi: “Orta Doğu Güney Kore’nin yatırımlarını memnuniyetle karşılıyor çünkü bu onların temel çıkarlarına uygun.”

Güney Kore şirketleri Orta Doğu’ya yabancı değil. Petrol, gaz ve enerji sektörlerinde olduğu gibi inşaat sektöründe de faaliyet gösteriyorlar. Elektronik şirketleri ve otomobil üreticileri Hyundai ve bağlı kuruluşu Kia buraya ihracat yapıyor. Bu arada Suudi Arabistan ve Katar gibi ülkeler, yüksek teknolojili sanayi ekonomisini beslemek için bu tür mallara bağımlı, kaynak fakiri bir ülke olan Güney Kore’ye petrol ve LNG tedarik ediyor.

Bu hafta, devlet tarafından işletilen Kore Ulusal Petrol Şirketi, Saudi Aramco’nun Ulsan’da 5.3 milyon varil ham petrol depolamasına izin veren beş yıllık bir sözleşme imzaladı. KNOC acil durumlarda petrolü satın alma opsiyonuna sahip.

Devlet tarafından işletilen Kore Uluslararası Ekonomi Politikası Enstitüsü’nde kıdemli araştırmacı olan Ryou Kwang-ho, krallığın iş portföyünü petrolün ötesinde çeşitlendirmeyi planladığını ve bunun Güney Kore için daha fazla iş fırsatı sunduğunu söyledi: “Hükümetler arasında yakın ilişkiler olması önemli çünkü Suudi hükümeti özel sektörden ziyade ülkenin ekonomik kalkınmasına öncülük ediyor.”

Bu ayın başlarında Güney Kore, BAE ile Seul’de bir serbest ticaret anlaşması imzaladı. BAE 10 yıl içinde Güney Kore otomobilleri üzerindeki gümrük vergilerini kaldırırken, Seul de bu süre zarfında BAE’den gelen ham petrol üzerindeki vergileri kaldıracak.

Kore Uluslararası Ticaret Birliği verilerine göre, Suudi Arabistan ile ticaret ise 2022 yılında 46,5 milyar dolar olarak gerçekleşti. Güney Kore’nin Suudi Arabistan’a ihracatı bir önceki yıla göre %46,3 artarak 4,9 milyar dolara yükselirken, ithalat %71,6 artışla 41,6 milyar dolara ulaştı ve önemli bir açık oluştu. Orta Doğu’nun tamamı için toplam ticaret geçen yıl %57,1 artışla 126,9 milyar dolar olurken 91,9 milyar dolar açık verdi.

Çok Okunanlar

Exit mobile version