ASYA

Çin, elektrikli araç ve son teknoloji malzemelerde pazar payını genişletti

Yayınlanma

Nikkei’nin yaptığı bir araştırmaya göre Çinli şirketler son teknoloji malzemeler, elektrikli araçlar ve diğer 16 önemli ürün ve hizmet pazarındaki varlıklarını genişletti.

ABD ve müttefikleri korumacı bir tavır takınsa da elektrikli araçlar ve diğer ürünler için Çin tedarik zincirlerine olan bağımlılıklarını azaltmakta zorlanıyorlar.

Nikkei, küresel ekonomik faaliyetler için vazgeçilmez olan 63 nihai ürün, hizmet, temel parça ve malzemenin pazar paylarını inceledi.

Her kategorideki ilk beş pazar lideri arasında yer alan Çinli şirketler, 2022 yılında elektrikli araçlar, batarya malzemeleri, sıvı kristal ekran panelleri ve diğer 15 önemli ürün ve hizmet pazarındaki paylarını bir önceki yıla göre artırdı.

Çinli şirketler ayrıca bu pazarların 13’ünde %30’un üzerinde pay elde etti.

Çinli şirketlerin varlığı özellikle elektrikli araç ve ilgili pazarlarda dikkat çekiyor. Tesla 2022’de elektrikli araç pazarının %18,9 ile en büyük dilimine sahip olsa da, üç Çinli üreticinin toplam payı %27,7 ile daha büyüktü. Tesla’nın o yılki payı 2021’dekinden yüzde 3,4 puan daha azdı. Bu arada BYD, %6,9’dan %11,5 ile ikinci en büyük paya sahip oldu.

Elektrikli araçlarda ve diğer ürünlerde kullanılan lityum-iyon piller için izolatör üreten ilk beş üreticiden dördü, toplam %63’lük bir paya sahip olan Çinli şirketler. 2021’de ilk beşin dışında kalan Sinoma Science & Technology ise %11’lik payla ikinci sırada yer aldı.

BYD, elektrikli araçlar için lityum-iyon pil pazarında payını %7,7’den %14,4’e çıkardı. BYD ve diğer Çinli üreticiler birlikte %60’ın üzerinde bir pay elde etti.

Çin’e olan bağımlılığı azaltmak zor

Elektrikli araçların tedariki, yukarı akıştan aşağı akış sürecine kadar Çinli şirketler tarafından domine edilir hale geldi.

BYD 28 Ağustos’ta Ocak-Haziran dönemi için bir önceki yıla göre üç kat artışla 10,9 milyar yuan (1,5 milyar $) net kar bildirdi. Temmuz ayında Brezilya’da elektrikli araçlar ve diğer ürünler için bir fabrika kurma kararı aldığını duyurdu.

Çin’in dördüncü büyük batarya üreticisi Gotion, bu yılın sonlarına doğru Almanya’da bir fabrika işletmeye başlamayı planlıyor.

Bu koşullar altında, elektrikli araçlar ve ilgili ürünler için Çin’e olan bağımlılığı azaltmak daha zor hale geliyor.

Amerikan şirketleri buna çeşitli şekillerde yanıt veriyor. Apple ve diğerleri tedarik zincirlerini Çin’den Hindistan’a doğru çeşitlendirmeye çalışırken, önde gelen bir risk sermayesi şirketi olan Sequoia Capital haziran ayında Çin bölümünü ayırmaya ve ABD ve Çin fonlarını ayrı ayrı yönetmeye karar verdi.

Tesla CEO’su Elon Musk ise mayıs ayında Çin’i ziyaret etti ve üst düzey bir Çin hükümet yetkilisine ABD-Çin “ayrışmasına” karşı olduğunu ve Çin’deki işlerini genişleteceğini söyledi.

Yarı iletken sektöründe, bu yılın ilk altı ayında 14 Çinli şirket ilk halka arzlar (IPO) yoluyla 6,83 milyar dolardan fazla para topladı.

Bu arada Amerikalı çip üreticisi Micron Technology, Çin’deki fabrikasında yüksek performanslı paketleme ve denetim ekipmanlarını tanıtmak için 4,3 milyar yuan harcayacağını söyledi.

Nikkei araştırması ayrıca ABD’li şirketlerin 22 ürünle tüm ülkeler arasında en büyük pazar payına sahip olduğunu gösteriyor. İkinci sıradaki Çin 16 pazarda başı çekti. Japon şirketleri ise altı pazarın en büyük dilimlerini kontrol ediyor.

Çok Okunanlar

Exit mobile version