ABD’li Tesla dördüncü çeyrekte dünyanın en büyük elektrikli araç satıcısı olma unvanını Çinli BYD’ye kaptırdı, ancak 2023’ün ilk 10 ayında her iki şirket de son derece rekabetçi Çin elektrikli araç pazarındaki paylarını artırdı.
China Merchants Bank International (CMBI) verilerine göre Tesla (TSLA.O), 2022’de 1.300 olan Çin’deki mağazalarının her birinde 2023’ün ilk 10 ayında ortalama 1.500’den fazla elektrikli araç sattı.
Buna karşılık BYD, 2023’ün aynı döneminde, 2022 performansına benzer şekilde, plug-in hibritler de dahil olmak üzere mağaza başına 600’ün altında araba sattı, ancak en çok satan modellerinin yarı fiyatına ve 11 kat daha fazla yerel distribütöre sahip olması nedeniyle genel olarak Tesla’dan çok daha fazla EV sattı.
Reuters’a konuşan, Şangay merkezli danışmanlık firması Automobility’nin CEO’su Bill Russo, “Tesla’nın mağaza başına daha fazla verimi olabilir, ancak özellikle BYD ile karşılaştırıldığında büyümeleri sınırlı” dedi.
Automobility ve China Passenger Car Association verilerine göre Tesla’nın Çin elektrikli araç pazar payı 2022’de %10 iken 2023’ün ilk 10 ayında %12’ye yükselirken, BYD’nin payı aynı dönemde alt uç rakiplerinin tökezlemesiyle %21’den %27’ye yükseldi.
Tesla’nın en büyük ikinci pazarı olan Çin’deki sağlam satış performansı, ABD gibi diğer önemli pazarlarda yüksek faiz oranlarının otomobil alıcıları üzerindeki etkisi konusunda uyarıda bulunan ve Meksika’da bir fabrika inşa etme planlarını yavaşlatan elektrikli araç üreticisi için çok önemli görülüyor.
Tesla’nın toplam satışlarda BYD’yi yakalama çabasının, yılda 1,1 milyon otomobil üretme kapasitesine sahip dünyanın en büyük fabrikası olan Şanghay’daki üretim kapasitesi kısıtlamalarından etkileneceği düşünülüyor.
Tesla fabrikayı genişletmek istediğinin sinyallerini verdi ancak plan yeni elektrikli araç üretim tesisleri ekleme konusunda isteksiz olan Çinli düzenleyicilerin onaylarına bağlı.
Amerikalı şirket ayrıca Berlin’deki fabrikasını genişletmeyi ve Meksika’da yeni bir tesis kurmayı planlıyor. Ancak BYD çok daha atılgan davranarak Çin’de dokuz şehirde yıllık 4 milyon adetten fazla kapasiteye sahip elektrikli araç fabrikaları kurdu ve denizaşırı ülkelerde de tesisler ekledi.