Japonya’nın tarım, ormancılık ve balıkçılık ürünleri ihracatı, Tokyo Electric Power’ın Fukushima nükleer santralinden atık su tahliyesinin ardından Çin’in deniz ürünleri ithalatını yasaklamasına rağmen, 2024 yılında %3,7 artarak rekor seviyeye ulaştı.
Tarım, Ormancılık ve Balıkçılık Bakanlığı (MAFF) salı günü yaptığı açıklamada, 2023 yılında 1,454 trilyon yen olan ihracatın geçen yıl 1,507 trilyon yen (9,7 milyar $) olarak gerçekleştiğini belirtti.
MAFF’ın ihracat politikası planlama bölümü müdür yardımcısı Kazuyoshi Nakasugi, ABD ve Asya’nın diğer bölgelerine yapılan güçlü ihracatın Çin ve Hong Kong’a yapılan ihracattaki düşüşü dengelediğini belirterek, bunun art arda 12. yıllık artışa ve rekor bir seviyeye işaret ettiğini söyledi.
Nakasugi, “Artan sayıda Japon restoranı ve Japonya’yı ziyaret eden yabancı turist sayısındaki artışa bağlı olarak çok çeşitli Japon yiyeceklerinin artan popülaritesi büyümeyi destekledi” dedi.
ABD’ye ihracat yükseldi
Tepco’nun Ağustos 2023’te enkaz halindeki Fukushima Daiichi Nükleer Santrali’nden arıtılmış radyoaktif su salmaya başlaması, Çin’in Japon menşeli tüm deniz ürünlerinin ithalatını askıya almasına neden oldu.
Japonya’nın Çin’e yaptığı tarım, ormancılık ve balıkçılık ihracatı 2024 yılında %29,1 düşüşle 168,1 milyar yene gerilerken, ABD’ye yapılan ihracat %17,8 artışla 242,9 milyar yene yükseldi ve ABD son 20 yılda ilk kez Japonya’nın en çok ihracat yaptığı ülke oldu.
Vietnam ve Tayland’a yapılan ihracat %23’ten fazla artarken, Tayvan, Güney Kore ve Avrupa’ya yapılan satışlar da baharat ve yeşil çaya olan güçlü talep sayesinde %11 ila 20 arasında artış gösterdi.
MAFF’den Nakasugi, Japonya’nın deniz tarağı ihracatının Çin’in yasağından en çok etkilenenler arasında yer aldığını, ancak ABD, Tayvan ve Vietnam’a yapılan satışlardaki artışın bu etkiyi dengelemeye yardımcı olduğunu söyledi.
Hükümet, Asya’nın başka yerlerinde ve ABD’de ticari kanallar geliştirerek deniz tarağı ve diğer deniz ürünleri için ihracat noktalarının çeşitlendirilmesini teşvik ediyor.
Nakasugi, “Çin’i deniz ürünleri ithalatına mümkün olan en kısa sürede yeniden başlaması için teşvik etmeye devam ederken, Japon gıda ürünleri için dünya çapında satış kanallarını genişletme çabalarını destekleyeceğiz” dedi.