Asya
Çin’in gümüş ithalatı mart ayında tarihi zirveye ulaştı
Dünyanın en büyük gümüş tüketicisi Çin’in metal ithalatı, mart ayında özel yatırımcıların ve güneş paneli üreticilerinin artan talebiyle tarihi bir rekora imza attı. Çin gümrük verileri, geçen ayki alımların son on yılın mart ayı ortalamasını iki katından fazla aşarak 836 tona ulaştığını gösteriyor.
Dünyanın en büyük gümüş tüketicisi konumundaki Çin’in mart ayı gümüş ithalatı, özel yatırımcıların ve güneş paneli üreticilerinin yoğun talebi sonucunda tarihi zirveye ulaştı.
Bloomberg’in haberine göre, Çin’in gümrük verileri, ülkenin mart ayında yaklaşık 836 ton gümüş satın aldığını ortaya koydu. Bu miktar, son on yılın mart ayı ortalaması olan 306 ton ile kıyaslandığında belirgin bir artışa işaret ediyor.
Talepteki bu yükselişin temelinde, gümüş külçelerini altına göre daha erişilebilir bir alternatif olarak değerlendiren özel yatırımcıların aktif alımları yatıyor.
Artışta rol oynayan bir diğer etken ise güneş enerjisi sektöründeki üretim artışı oldu. Şirketler, ihracat vergi teşviklerinin 1 Nisan itibarıyla kaldırılması öncesinde üretim hacmini artırma yoluna gitti. Küresel gümüş arzının yaklaşık yüzde 20’sini tüketen güneş enerjisi sektörü, büyük ölçüde Çin’de yoğunlaşıyor.
Analistler, mevcut ithalat seviyesinin uzun vadeli olmayacağını öngörüyor. Jinrui Futures Analisti Zizje Wu, sevkiyatlardaki bu patlamanın sürdürülebilir olmadığını ve hacimlerin ilerleyen dönemde normal seviyelere döneceğini belirtti.
Wu, piyasada arz ve talep dengesi açısından uzun vadeli bir bozulma bulunmadığını ifade etti.
Yüksek yurt içi talep, Çin’deki gümüş fiyatlarının küresel seviyelerin üzerine çıkmasına yol açtı. Bu durum, aradaki fiyat farkından yararlanarak kâr elde etmek (arbitraj) isteyen yatırımcıları dünyanın dört bir yanından gümüş almaya yöneltti.
Alınan metalin önemli bir kısmının Hong Kong üzerinden ülkeye giriş yaptığı kaydedildi.
Buna karşılık, küresel gümüş ve altın fiyatları ocak ayındaki zirve noktalarından sonra gerileme kaydetti. ABD ve İsrail’in İran’a açtığı savaşın tetiklediği enerji krizi, yatırımcıların enflasyon endişelerini güçlendirerek faiz geliri sağlamayan değerli metallerin seyrini olumsuz etkiledi. Genellikle fiyat artışlarını takip eden özel yatırımcı talebinin de bu süreçte yavaşladığı gözlemlendi.
Ayrıca Pekin yönetiminin güneş enerjisi sektöründeki kapasite fazlasını azaltma niyetinin sanayi üzerinde baskı oluşturduğu ve bunun üretimde düşüşe yol açabileceği belirtiliyor. Mevcut yüksek fiyatların, sektörü gümüş yerine daha ucuz temel metalleri kullanmaya itebileceği değerlendiriliyor.
Öte yandan Institut Silver, külçe ve madeni paralara yönelik güçlü talep ile arzın daralması nedeniyle küresel piyasada üst üste altıncı kez metal açığı yaşanacağı öngörüsünde bulunmuştu.
Kurum, 2026 yılında bu açığın yüzde 15 oranında artarak 46,3 milyon troy onsa ulaşmasını bekliyor.
İran’daki savaşın kısa vadeli fiyat görünümlerini gölgelemesine rağmen Institut Silver analistleri, 2026 yılının geri kalanı için olumlu beklentilerini koruyor.
Analistlerin değerlendirmesine göre, Ortadoğu’daki savaşın tırmanması durumunda dahi yatırımcıların ekonomik yavaşlama ve hükümetlerin mali yükü konusundaki endişeleri, enflasyona göre düzeltilmiş tahvil getirilerini aşağı çekecek.
Bu tablonun, faiz ödemesi bulunmayan değerli metallere olan talebi artıracağı öngörülüyor.