Çin, 12 Hayvanlı Takvim’e göre 10 Şubat’ta “Tavşan Yılı”nı geride bırakarak “Ejderha Yılı”na girdi. Yeni Ay Yılı tatili 17 Şubat’a kadar sürecek.
Ayrıca Birleşmiş Milletler, Ay Yeni Yılını isteğe bağlı tatillerden biri olarak kabul etti. Genel Sekreter Antonio Guterres geçtiğimiz günlerde Çin’e ve Çin halkına BM’ye, çok taraflılığa ve küresel ilerlemeye verdikleri sarsılmaz destek için BM adına teşekkür etti. Bu yılın Çin Halk Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 75. yıldönümüne denk gelmesi de kutlamaları artırdı.
Çin kültüründe güç, şans ve refahı getireceği kabul edilen Ejderha Yılı’nın gelişi, farklı şehirlerde etkinlikler ve törenlerle kutlandı.
Ejderha, Çin kültürüne göre, “yükselen hırs, baskın olmayan güç ve tüm varlıklara karşı yardımseverlik arzusunu” temsil eder. Çin ulusunun ayırt edici kültürel sembolü olarak kabul görür. BM Genel Sekreteri Guterres mesajında, “günümüzün küresel zorluklarının üstesinden gelmek için [ejderhanın] bu niteliklerine ihtiyacımız var” ifadelerini kullandı.
Çin geleneğine göre ayrıca insanların yılbaşını ailelerinin yanında geçirmesi önemli görülüyor. Ay Yeni Yılı’nı içine alan “Bahar Bayramı” döneminde milyonlarca Çinli, memleketlerini ziyaret ediyor.
Politika yapıcılar ülkenin bayram sezonunun dünyanın en büyük ikinci ekonomisini deflasyondan kurtarmaya yardımcı olacağını umarken, Çin’in ay yeni yılı seyahat yoğunluğu bu yıl tarihi seviyelere ulaştı. Bu da ülke ekonomisi için iç talebi artıracak önemli bir unsur olarak değerlendiriliyor.
Resmi verilere göre, bu yeni yıl arifesinde ülke içinde 195 milyondan fazla kişi seyahat etti. 184,6 milyon yolcu kara yoluyla, 8,2 milyon yolcu demir yollarıyla 1,7 milyon yolcu hava yoluyla, 566 bin yolcu ise deniz ve nehir yollarıyla seyahat etti.
Ulaştırma Bakanlığı’nın cuma günü yaptığı açıklamaya göre, Çinli gezginler yeni yıl tatili için salı günü itibariyle 230 milyondan fazla “bölgeler arası” seyahat gerçekleştirdi. Bu rakam 2023’ün aynı dönemine kıyasla %5,8, pandemi öncesi 2019’a kıyasla ise %1,1 artış gösterdi.
Yetkililer, 26 Ocak’tan 5 Mart’a kadar sürecek olan “Bahar Bayramı tatili seyahat telaşı” olarak adlandırılan 40 günlük sürenin tamamında, Çin sakinlerinin yüzde 80’inin özel araç kullanarak 9 milyar seyahat yapacağını tahmin ediyor.
Cumartesi günü başlayan yeni ay yılı, 2019’dan bu yana koronavirüs pandemisinden etkilenmeyen ilk yıl olması nedeniyle tüketici duyarlılığının önemli bir barometresi. Çin, pandeminin ardından istediği şekilde güçlü bir ekonomik toparlanma sağlamakta zorlandı ve gayrisafi yurtiçi hasıla geçen yıl yüzde 5,2 oranında büyüdü.
Çin’in resmi istatistik kurumu, ocak ayı tüketici fiyat endeksinde yıllık bazda beklenenden daha sert bir daralma olduğunu bildirdi – fiyatların sabit kaldığı ya da düştüğü beşinci ay – deflasyonist bir döngünün yerleşmekte olduğuna dair endişeleri artırdı.
Öte yandan Financial Times’a konuşan Natixis’in Asya-Pasifik baş ekonomisti Alicia García-Herrero, seyahat sayısının artabileceğini ancak zayıf ekonomi, emlak sektöründeki yavaşlama ve düşük güven nedeniyle tüketicilerin önceki yıllarda olduğu gibi harcama yapmasının pek olası olmadığını söyledi.
Ekonomist, “Seyahat için bastırılmış bir talebiniz var, bu iyi olabilir, ancak harcama tarafının o kadar iyi olacağını sanmıyorum” dedi.
Çin’in Ulusal Halk Kongresi mart ayında toplanarak 2024 yılı için büyüme hedefini belirleyecek. Çoğu ekonomist bu hedefin geçen yılki yüzde 5 ile aynı olacağını tahmin ediyor.
Ancak ekonomistler, bayram nedeniyle şubat ayında tüketimin artmasının yanı sıra 2023’ten itibaren daha elverişli bir baz etkisinin TÜFE’yi bu ay pozitif bölgeye yükseltebileceğini söyledi.
HSBC analistleri bir notta, “Ay yeni yılı faaliyetlerinden gelen ilk veriler pembe geliyor,” diye yazdı. Yurt içi seyahat talebinin pandemi öncesi seviyelerden daha yüksek olduğu, seyahat tatilinin ilk 12 gününde tren yolcularının sayısının 2019’un aynı dönemine göre yüzde 22, uçak yolcularının sayısının ise yüzde 17 arttığı belirtildi.
Ticaret Bakanlığı, önemli e-ticaret platformlarındaki satışların ocak sonu itibariyle bir önceki yıla göre yüzde 20 arttığını, genel online perakende satışlarının ise 2023’e göre yaklaşık yüzde 9 arttığını bildirdi.
Gavekal bir araştırma notunda, “Çin’in yeni ay yılı tatili ülke ekonomisinin bir fotoğrafını çekecek” dedi.
Gavekal, “Asıl soru, rakamların 2019’un aynı döneminden tam olarak ne kadar daha iyi olduğu ve bunun da hanehalklarının harcama istekliliği hakkında neye işaret ettiği olacak” değerlendirmesini yaptı.