Dünyanın en büyük batarya malzemesi üreticilerinden biri, Fas’ta 2 milyar dolarlık bir yatırım yapacağını duyurduktan sonra, Çinli şirketlerin jeopolitik nedenler ve izinlerin uzun süre beklemesi nedeniyle ABD ve Avrupa’da doğrudan yatırım yapmaktan kaçındıkları ya da erteledikleri uyarısında bulundu.
Financial Times’ın (FT) haberine göre, Çin’in CNGR Advanced Material şirketi geçen hafta yaptığı açıklamada ABD ve Avrupa batarya pazarlarına tedarik sağlamak üzere Fas’ta bir katot malzemeleri tesisi kuracağını duyururken, Kuzey Afrika ülkesi ABD-Çin geriliminin beklenmedik bir kazananı olarak ortaya çıktı.
CNGR Europe CEO’su Thorsten Lahrs, FT’ye yaptığı açıklamada Fas’ın ABD ve Avrupa’ya hizmet vermek isteyen Çinli üreticiler için ‘şanslı bir noktaya’ denk geldiğini söyledi.
Lahrs, Kuzey Afrika ülkesinde tesislerin, uzun izin süreçleri olan hedef pazarlara kıyasla daha hızlı inşa edilebileceğini ve ABD ya da Avrupa’nın yeni korumacı politikalar uygulaması halinde başka bir yere ihracata geçebilecekleri için daha az riskli bir yatırım olasılığı olduğunu söyledi.
Fas’ın önemi artıyor
FT’ye verdiği demeçte, ‘Çinli olmanın esnek olmak demek olduğunu’ öne süren CEO, “Avrupa’da bir şeyler yapmak çok daha fazla zaman alıyor. Bugün Çin ile ABD arasında yaşanan gerilim nedeniyle ABD bağlamı da bir rol oynuyor, bu nedenle doğrudan ABD’ye gitmemek riski azaltıyor,” ifadelerini kullandı.
Ülkeler ve şirketler batarya endüstrileri kurmak için yarışırken Fas, Çinli şirketler ile batı pazarları arasında bir köprü olarak fayda sağlamaya başlıyor. Pazar günü Güney Koreli LG Chem ve Çinli Huayou Cobalt’ın ülkede bir lityum rafinerisi ve katot malzemeleri tesisi kuracaklarını açıklamalarının ardından Fas’ın konumu daha da güçlendi.
Fas, ABD’nin serbest ticaret ortağı olduğu için, hammaddeleri ABD’de satılan elektrikli araçların Enflasyonu Düşürme Yasası (IRA) kapsamında 7.500 dolara kadar sübvansiyon alabilmesi için gereken kaynak hedeflerine dahil ediliyor.
Çinli şirket kraliyet ailesinin şirketi ile ortak oldu
Avrupa ile de güçlü ticari ilişkileri olan Fas, Çin’in küresel üretime hakim olduğu daha ucuz, daha düşük menzilli bataryaların temel bileşeni olan fosfatın dünyadaki rezervlerinin yüzde 70’ine sahip.
Endonezya şimdiye kadar batarya metal kaynakları bakımından zengin olan ve işleme, batarya ve elektrikli araç fabrikası yatırımlarını çekmeyi başaran başlıca ülke olmuştu fakat Fas Çinli şirketler için hem ABD hem de Avrupa pazarlarına erişim için avantajlı bir rota sunuyor.
CNGR’nin Fas kraliyet ailesine ait bir holding olan Al Mada ile ortak yatırım yapacağı tesis, yılda 1 milyon elektrikli araca yetecek malzeme üretecek. Lahrs, bunun ötesine geçmek için önemli bir potansiyel olduğunu da sözlerine ekledi.