Ortadoğu
CNN: ABD’nin olası yeni hedefi Devrim Muhafızları Komutanı Vahidi
ABD’li askeri yetkililerin, İran ile savaşın uzaması ihtimaline karşı hazırladıkları yeni saldırı planları kapsamında, Devrim Muhafızları Ordusu Komutanı Ahmed Vahidi’nin de aralarında bulunduğu üst düzey askeri liderleri hedef almayı değerlendirdiği bildirildi. CNN’in haberine göre, Hürmüz Boğazı’ndaki blokajı sürdüren ve müzakereleri baltaladığı düşünülen isimlere yönelik “dinamik hedefleme” yönteminin uygulanması gündemde.
İran ile savaşın uzaması senaryosu üzerinde çalışan ABD’li askeri yetkililerin, yeni saldırı planları kapsamında İranlı askeri liderleri doğrudan hedef almayı değerlendirdiği öne sürüldü.
CNN televizyonunun bir kaynağa dayandırdığı haberine göre, hedef listesinde yer alması muhtemel isimlerin başında İran İslami Devrim Muhafızları Ordusu (DMO) Komutanı General Ahmed Vahidi geliyor.
Haberde yer alan bilgilere göre Vahidi ve İran askeri elitinin diğer bazı temsilcileri, diplomatik müzakereleri aktif bir şekilde baltalayan “engelleyiciler” olarak görülüyor.
CNN’e konuşan kaynak, bu isimlerin tasfiyesinin askeri seçenekler arasında ciddi bir şekilde yer aldığını ifade etti.
Müzakereler konusunda İran yönetiminde çatlak derinleşiyor
Axios tarafından daha önce paylaşılan bilgilerle paralellik gösteren iddialara göre, İran’ın sivil lider kademesi ile askeri kanadı arasında stratejik bir görüş ayrılığı yaşanıyor.
Meclis Başkanı Muhammed Bakır Galibaf ve Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi gibi sivil figürlerin, ateşkesin uzatılması ve bir anlaşmaya varılması için ABD ile müzakerelerin sürdürülmesinden yana tavır aldığı belirtiliyor.
Buna karşın General Vahidi ve yardımcılarının herhangi bir taviz vermeyi reddettiği, Hürmüz Boğazı’ndaki abluka devam ettiği sürece şartların tartışılmasına karşı çıktığı kaydedildi.
Wall Street Journal’ın (WSJ) aktardığına göre Devrim Muhafızları bu duruma itiraz ederek, “bir aptalın tweetlerine” boyun eğmeyeceklerini beyan etti. Mart ayı başında Dini Lider Ali Hamaney’in ölümünün ardından İran siyasi elitleri içinde yaşanan bu bölünme, Reuters haber ajansı tarafından da rapor edilmişti.
Pentagon yetkililerinin, mevcut ateşkes anlaşmasının bozulması durumunda Hürmüz Boğazı’ndaki İran tesislerine yönelik yeni operasyon planları geliştirdiği aktarıldı.
CNN kaynakları, Amerikan ordusunun Hürmüz Boğazı, Basra Körfezi’nin güneyi ve Umman Körfezi’ndeki İran unsurlarına karşı “dinamik hedefleme” yöntemine odaklanmak istediğini vurguladı.
Bu strateji çerçevesinde, Tahran’ın kilit su yollarını bloke etmek ve ABD üzerinde baskı kurmak için kullandığı süratli tekneler, mayın dökücü gemiler ve diğer askeri araçların potansiyel hedef olarak belirlendiği ifade edildi.
Bir Pentagon sözcüsü, potansiyel hedeflerin seçimine ilişkin bir soruya yanıt olarak, “ABD ordusu başkana seçenekler sunmaya devam ediyor ve tüm seçenekler masada kalmaya devam ediyor” açıklamasında bulundu. Sözcü, güvenlik gerekçeleriyle planların ayrıntılarını paylaşmaktan kaçındı.
Trump kısıtlı saldırı seçeneğini değerlendiriyor
ABD ile İran arasında 8 Nisan tarihinde ilan edilen ve başlangıçta iki hafta sürmesi öngörülen ateşkes süreci halen devam ediyor. ABD Başkanı Donald Trump, çatışmaya diplomatik bir çözüm bulabilmek adına bu süreci belirsiz bir tarihe kadar uzattığını duyurmuştu.
Öte yandan Wall Street Journal’ın Nisan ayı ortasında resmi yetkililere ve kaynaklara dayandırdığı haberinde, Trump’ın İran limanlarına uygulanan mevcut ablukaya ek olarak kısıtlı saldırıları yeniden başlatmayı değerlendirdiği yazılmıştı.
Gazetenin kaynakları, tam kapsamlı bir bombardıman harekatının bölgeyi daha fazla istikrarsızlaştırma riski ve başkanın uzun süreli askeri çatışmalara girme konusundaki isteksizliği nedeniyle daha düşük bir ihtimal olduğunu kaydetti.