Amerika
Düşük gelirli ABD’lilerin maddi sıkıntısı artıyor
Son dönemdeki şirket kazanç raporları toplantılarında, bazı CEO’lar müşterilerinin artış gösteren benzin fiyatları ve yükselen enflasyon ile başa çıkmakta zorlandıkları konusunda uyarıda bulundu.
Axios’a göre bu durum bireysel düzeyde sıkıntı yaratırken, daha geniş bir perspektifte ekonomideki yavaşlamanın bir işareti olabilir.
Bu, yatırımcılar için bir uyarı ve tüketicilere ürün satan çeşitli şirketler için bir darbe anlamına geliyor.
Kraft Heinz CEO’su Steve Cahillane geçen hafta Bloomberg ile yaptığı röportajda, “Ayın sonunda kelimenin tam anlamıyla paraları bitiyor. Düşük gelir grubunda, tasarruflarına el atmak zorunda kaldıkları için negatif nakit akışları görüyoruz,” dedi.
Onun yorumları, artan benzin fiyatlarının düşük gelirli tüketicileri orantısız bir şekilde vurduğundan bahseden McDonald’s CEO’su Christopher Kempczinski’nin sözlerine benziyor.
Geçen hafta, Whirlpool CEO’su Marc Bitzer, beyaz eşya sektörünün finansal krizle eşdeğer bir sektör gerilemesi yaşadığına dikkat çekmişti.
Amerikalılar şu sıralar birikimlerini harcıyor. Kişisel tasarruf oranı mart ayında %3,6 oldu ki bu 2022’deki “intikam harcamaları” günlerinden bu yana en düşük seviyedeydi.
Ayrıca tüketiciler kendilerini her zamankinden daha kötü hissediyorlar. Cuma günü açıklanan Michigan Üniversitesi’nin öncü tüketici güven endeksi, 1952’ye kadar uzanan en düşük seviyesine ulaştı.
Bir önceki en düşük seviye nisan ayında kaydedilmişti.
Öte yandan düşük bir tasarruf oranı, Amerikalıların harcama yapmaktan çekinmediklerinin bir işareti de olabilir ve en azından bazı düşük gelirli kişiler, bankadaki birikimlerini korumaya çalışıyor.
Navy Federal Credit Union baş ekonomisti Heather Long Cuma günü yayınladığı bir notta, ayda 1.000 dolardan az harcama yapan kişiler,in “fiyatların bir süre daha yüksek kalacağına hazırlıklı oldukları için” artık vadesiz hesaplarında daha fazla tasarruf tuttuğuna işaret etti.
Düşük gelirli haneler için yüksek benzin fiyatları diğer harcama kalemlerini eritiyor.
New York Fed’in bu ay yayınladığı araştırmaya göre, 40.000 dolardan az kazanan haneler, fiyatların yükselmesiyle mart ayında benzin alımlarını %7 oranında azalttı. Muhtemelen toplu taşıma araçlarını biraz daha fazla kullandılar ve araba paylaşımı yapmaya çalıştılar.
Yine de çoğu insanın işe ve okula gitmek için araba kullanması gerekiyor. New York Fed, düşük gelirli kesimin benzin harcamalarının hâlâ %12 daha fazla olduğunu tespit etti.
Bu arada, yüksek gelirli haneler ise benzin alımını sadece “mütevazı” bir oranda azalttı.
Aynı ayrım, 2022’de Ukrayna savaşının başlamasının ardından fiyatların yükseldiği dönemde de yaşanmıştı.
Fakat New York Fed, yüksek ve düşük gelirli kesimler arasındaki farkın şu anda daha geniş olduğunu belirtiyor.
Bu ayın sonlarında açıklanacak Walmart’ın bir sonraki kazanç raporu, bir gösterge niteliğinde olacak.
Şirket, şubat ayında yaptığı yatırımcı toplantısında, düşük gelirli hanelerin zor durumda olduğunu işaret etmişti.
CEO John Furner, 50.000 dolardan az kazanan haneler için “cüzdanların zorlandığını” söylemiş ve şirketin satış artışlarının çoğunun yüksek gelirli ailelerden geldiğini belirtmişti.
Bu açıklamalar, İran savaşının benzin fiyatlarını yükseltmesinden önceydi.
Bu iktisadi sıkıntılar sadece en düşük gelirli kesimle sınırlı olabilir. Şirketler, yüksek gelirli tüketicilerin hem McDonald’s hem de Walmart’ta büyümeyi sürdürdüğünü belirtti.
En son istihdam rakamları, işgücü piyasasının dirençli olduğunu gösterdi. GSYİH büyümesi sağlamdı ve tüketici harcamaları da iyi seviyede seyrediyor.
Bu, K şeklindeki ekonominin işleyişi: Zenginler genel tabloyu iyi gösterirken, manşet rakamlarının altında durum iç karartıcı.