Avrupa

Eski Gazprom iştiraki SEFE 2028 yılına kadar özelleştirilecek

Yayınlanma

Almanya’da 2022 yılında hükümet kontrolüne geçen eski Gazprom iştiraki Securing Energy for Europe (SEFE), özelleştirme sürecine yönelik hazırlıklarını duyurdu. Şirket Üst Yöneticisi Egbert Laege, sermaye artırımı yoluyla 2 milyar avroya kadar kaynak çekmeyi ve 2028 yılı sonuna kadar hisselerin yüzde 75’inin devredilmesini öngördüklerini belirtti.

Almanya’da 2022 yılında hükümetin kontrolüne geçen ve eski adı Gazprom Germania olan Securing Energy for Europe GmbH (SEFE), özelleştirme sürecinin ilk adımlarına hazır olduğunu duyurdu.

Financial Times’ın aktardığı habere göre, şirketin Üst Yöneticisi (CEO) Egbert Laege, özelleştirme takvimine ve stratejisine ilişkin açıklamalarda bulundu.

Egbert Laege, SEFE’nin sermaye artırımı yoluyla 1,5 milyar ile 2 milyar avro arasında kaynak çekmeyi planladığını ifade etti.

Elde edilecek bu kaynağın, gaz depolama tesisleri ve boru hatlarını kapsayan altyapı işlerinin yanı sıra şirketin İngiltere merkezli ticaret biriminin genişletilmesi için kullanılacağı bildirildi.

Hükümet hisselerini 2028 sonuna kadar devredecek

Şirketin sermaye artırımı hamlesi, Alman hükümetinin SEFE üzerindeki yüzde 100’lük payının kademeli olarak azaltılmasının ilk aşamasını teşkil ediyor.

Avrupa Birliği kuralları uyarınca Berlin yönetiminin, şirketteki hisselerinin en az yüzde 75’ini 2028 yılı sonuna kadar elden çıkarması gerekiyor.

Laege, hükümetin payının gelecekte ikincil halka arz veya doğrudan satış gibi yöntemlerle daha da azaltılacağını belirtti. CEO, kısıtlı zaman dilimi göz önüne alındığında halka arz seçeneğinin karmaşık olabileceğini, ancak nihai kararın piyasa koşullarına ve hükümete bağlı olduğunu vurguladı.

Bölgesel gerilimler özelleştirme sürecine ivme kazandırdı

Laege, Amerika Birleşik Devletleri ve İsrail’in İran ile yaşadığı gerilimin özelleştirme sürecine ivme kazandırdığına işaret etti. Ortadoğu’daki enerji akışında yaşanan aksaklıkların güvenilir tedarikçilerin önemini ortaya koyduğunu belirten Laege, SEFE’nin Almanya’nın enerji güvenliğindeki kritik rolünün ise yatırımcılar açısından farklı değerlendirilebileceğini not etti.

Laege, “Arz güvenliği açısından çok kritik bir noktada olduğumuzu göz önüne alarak, hükümetle herhangi bir tercih veya kısıtlama olup olmadığını görüşüyoruz” dedi.

Şirket varlıklarının bütünlüğü korunacak

Sektör uzmanları SEFE varlıklarının parçalanarak satılabileceği veya bir diğer kamulaştırılan ithalatçı Uniper ile birleştirilebileceği ihtimalleri üzerinde dururken, Laege bu yaklaşıma karşı çıktı.

Altyapı ve ticaret birimlerinin birbirini tamamladığını savunan CEO, bu iki “motorun” bir arada kalması gerektiğini ifade etti. Hükümetin her iki şirketin de sahibi olması nedeniyle birleşmenin yaratacağı değeri incelemesinin doğal olduğunu kaydeden Laege, mevcut durumda SEFE için sürecin bağımsız olarak yürüyeceği varsayımıyla hareket ettiklerini ekledi.

Almanya hükümeti, Gazprom’un iştirakindeki faaliyetlerini durdurma kararının ardından 2022 yılının nisan ayında enerji güvenliğini sağlamak amacıyla Gazprom Germania’yı Federal Ağ Ajansı’nın (Bundesnetzagentur) geçici yönetimine devretmişti.

Aynı yılın kasım ayında ise hükümet, SEFE grubu ve tüm iştiraklerinin tek sahibi konumuna gelmişti. Rusya tarafı bu adımları hukuk dışı olarak nitelendirirken, Mayıs 2022’de aralarında Gazprom Germania GmbH’nın da bulunduğu 31 yabancı iştirake yönelik yaptırım kararı almıştı.

Çok Okunanlar

Exit mobile version