ABD’li otomobil üreticisinin Ford’un CEO’su Jim Farley, batılı otomobil üreticilerinin elektrikli araçlardaki yerel rakiplerine karşı kazanabileceklerinin ‘garantisi olmadığı’ uyarısında bulundu ve şirketinin gelecekte Çin’de yapacağı yatırımlarını azaltmayı planladığını söyledi.
Farley Financial Times’a (FT) verdiği demeçte, şirketin teslimat kamyonları gibi ticari araçlara odaklanarak daha az sermayeyi riske atacağını ve bunun yerine pazarı batarya teknolojisini daha iyi anlamasına yardımcı olacak bir ‘dinleme istasyonu’ olarak kullanacağını söyledi.
Farley, “Çin’de sadece yeni bir elektrikli araç döngüsüne yeniden yatırım yaparsanız, batılı şirketlerin kazanacağını gösteren hiçbir garanti veya veri yoktur. Çin’de [elektrikli araçlarda] kazananların [geleneksel otomobil üreticileri] olmadığı ortaya çıkıyor. Aslında BYD ve Tesla, Great Wall, SAIC ve Changan gibi tüm elektrikli araç markaları kazanıyor,” diye konuştu.
Küresel otomotiv devleri Çin pazarını kaybediyor
Küresel otomobil üreticileri, daha ucuz ya da daha iyi elektrikli araçlar sunan yerli rakipleri karşısında zemin kaybediyor. Volkswagen, Mercedes-Benz ya da General Motors gibi üreticiler için bu pazarlardaki kârlar tehdit altında.
Farley, VW gibi birçok otomobil üreticisinin pazar payını geri kazanmak için ülkedeki harcamalarını artırma sözü verdiğini, ancak Ford’un farklı bir yaklaşım benimsemeyi planladığını söyledi.
Farley, “Son birkaç yıldır Çin faaliyetlerimize gerçekten dikkatle bakıyoruz. Ve şimdi stratejimizin ne olacağına karar verdik ve bu çok daha düşük bir yatırım, daha odaklanmış bir yatırım olacak,” dedi.
Pazartesi günü Ford’un ülkede 1.300 kişiyi işten çıkarmaya hazırlandığına dair haberler hakkında yorum yapmayı reddeden CEO, Çin’i terk etmek istemediklerini de sözlerine ekledi.
Yerel aktörler Changan, Lin Ho veya JMC ile ortak girişimler yoluyla ülkede sekiz fabrikaya sahip olan Ford’un pazar payı 2016’dan bu yana yarı yarıya azaldı.
Ford, ABD’deki yatırımlarını artırıyor
ABD’li şirketin Çin’deki araç satışları son on yılda ilk kez geçen yıl 500.000’in altına düştü, fakat JMC ile birlikte ürettiği bazı elektrikli minibüsleri gelişmekte olan pazarlara ihraç etmeyi planlıyor.
Bunun yanı sıra, birçok otomobil üreticisi ABD ve Çin arasında artan ticari gerilimler ışığında ya Çin tedarik zincirlerine bağımlılığı azaltmak ya da yerel üretimi ödüllendiren ABD vergi indirimlerinden yararlanmak için küresel operasyonlarını yeniden düzenliyor.
Şubat ayında Ford, Michigan’da 3,5 milyar dolarlık yeni bir tesiste Çin’in CATL şirketinin teknolojisini içeren bataryalar üreteceğini açıkladı ve bu hamle bazı Cumhuriyetçi temsilcilerin siyasi tepkisine neden oldu.
Farley, bu hamlenin ABD’de istihdam yarattığını ve Tesla gibi diğerlerinin de ABD yapımı araçlar için aynı batarya teknolojisini ithal ettiğini savundu. CEO, Ford’un CATL’nin lityum demir fosfat veya LFP bataryalarını içeren araçlarının Enflasyon Düşürme Yasası (IRA) kapsamında teşvik kredisi almaya hak kazanacağını da sözlerine ekledi.